WANT Chat: Saif Siddiqui over zijn ingenieuze sjaal die foto’s verduistert

Sinds de opkomst van social media staat privacy al jaren hoog bij iedereen op de agenda. Dat geldt overigens niet alleen voor de opkomst van social media, ook doordat wij allemaal met een camera in onze broekzak lopen zijn onze privacygrenzen vervaagd.

De in Londen woonachtige Nederlander – en founder van Access All Brands – Saif Siddiqui is dan ook al zes jaar bezig geweest met het perfectioneren van The ISHU scarf. Dit is een sjaal waarmee het voor mobiele apparaten met flitser onmogelijk wordt om een goede foto te maken. De drager van de ISHU wordt namelijk onherkenbaar op foto’s gemaakt. Er wordt zelfs een vergelijking met de Harry Potter’s welbekende invisibility cloack gemaakt. Wij waren benieuwd naar de verhalen van Saif Siddiqui en wilden natuurlijk meer over deze ingenieuze sjaal weten. Lees dan ook hoe jij voortaan jouw privacy meer kunt waarborgen.

ISHU scarf

#Saif, stel je even voor

“
Ik ben geboren en getogen in Rotterdam, waar ik jaren op een internationale school heb gezeten. In mijn jeugd heb ik vier jaar in India gewoond, waarna ik uiteindelijk weer terug naar Nederland ben verhuisd om de middelbare school af te maken. In 2007 nam ik de spannende stap om naar Londen te verhuizen om te studeren aan de University of Greenwich, waar ik afstudeerde in de richting advertising, branding en marketing. 

Ik heb in mijn eentje verschillende bedrijven opgezet en heb vier jaar lang veel kennis en ervaring opgedaan bij marketing management agency IMG/William Morris. Hier heb ik gewerkt met Ari, die mensen wellicht kennen van Entourage. In dit geval wel de echte, niet het personage uit de serie.

Sinds mijn zestiende ben ik al bezig met het creëren van nieuwe interessante producten, waarvoor ik patenten toegewezen heb gekregen. Deze – nu nog geheime – producten worden langzaamaan bekend gemaakt tijdens The ISHU launches in de toekomst.”

#Vertel eens over de jonge geschiedenis van de ISHU scarf

“Zes jaar geleden ben ik op het idee gekomen om een kledingstuk te ontwerpen dat door het gebruik van flitsfotografie foto’s zou kunnen manipuleren. Om het product te perfectioneren en naar tevredenheid te ontwikkelen heb ik jaren rondgereisd en overal mensen en specialisten aangehaakt die mij hierbij konden helpen. Toen ik volledig happy was met het ontwerp, de kwaliteit, de functionaliteit en het team, besloot ik dat het juiste moment aangebroken was om The ISHU scarf te lanceren.


sjaal-want-5
Wij probeerden de ISHU scarf uiteraard ook even uit. En jawel, de sjaal werkt!

We leven natuurlijk meer dan ooit tevoren in een wereld waar iedereen een smartphone heeft en gebruik van social media maakt – voor mij dus het perfecte moment om een kledingstuk te introduceren met als functionaliteit dat het een real life filter is. Instagram geeft je de mogelijkheid om een filter te gebruiken zodra de foto is genomen, The ISHU geeft je de mogelijkheid foto’s te verduisteren zodra je de flash functie gebruikt.”

#De techniek is super interessant, kun je daar meer over vertellen

“Absoluut, het is een samenwerking tussen high-end technologie en fashion. Ik heb ervoor gekozen om lichtreflecterende deeltjes te gebruiken en deze te lamineren met verschillende lagen om het resultaat te optimaliseren. Voor de bovenste laag hebben we de stof ‘gewassen’ in miljoenen kleine kristallen balletjes. Na deze bewerking ontstaat de mogelijkheid om het licht van de flits linea recta richting The ISHU te trekken. Deze wordt direct teruggekaatst in de camera zodra het licht in aanraking komt met de stof.

De bestandsdelen voor The ISHU komen uit Italië en worden geëxporteerd naar Zuid-Korea, waarna de behandeling voor de verschillende lagen in Duitsland plaatsvindt. Zodra de sjaals London bereiken worden deze verpakt en verstuurd. Ik zal nooit op de kwaliteit van de items die wij verkopen bezuinigen. Daarom hebben wij ervoor gekozen ons wat meer high end te positioneren en dat wordt gewaardeerd.”

SAMSUNG CAMERA PICTURES

#Waar staat ISHU voor?

“ISHU is een woordspeling. Ik geloof sterk dat er veel ‘issues/problemen’ zijn in deze gebroken wereld. Ik hoop de gaten in ons alledaagse leven te kunnen overbruggen met speciale producten, diensten en alles wat ik kan bedenken om deze ‘problemen’ aan te pakken.

Bento, een man die ik al jaren ken en bekend als rapper uit het Verenigd Koninkrijk en de Bermuda-eilanden belde mij ’s nachts plotseling op met het idee voor de naam. Ik vond het zo goed dat ik er niet over na heb hoeven denken – de volgende dag heb ik The ISHU laten registreren. ISHU – bevat ‘I’ & ‘U’ en ‘SH’ van Shhh.
Voor mij de perfecte overkoepelende naam om onze producten mee in de markt te zetten.”

#Paparazzi-proof snappen we, betekent dit dat de sjaal alleen voor beroemdheden is ontwikkeld?

“Nee, ik vind het belangrijk dat The ISHU beschikbaar is voor iedereen met een online bestaan. De sjaal heeft de interessante functie om digitale content voorgoed te veranderen en kan worden gezien als een veiligheidsdeken tegen vervelende en ongewenste snapshots. Oftewel: iedereen hoort zelf te bepalen hoe hij of zij op social media terecht komt.

ISHU scarf

De sjaals die op dit moment verkrijgbaar zijn, zijn het meest effectief tegen de flits van mobiele camera’s. En dat is met een reden. Ik streef met veel plezier naar het terugbrengen van de optie om controle te hebben over je eigen privacy.

 Beroemdheden zijn over het algemeen gevoeliger wat hun privacy betreft. Hun zicht- en voelbare frustraties tegenover paparazzi is het perfecte voorbeeld van hoe belangrijk privacy is. Mensen vergeten dat onzichtbaar zijn een superkracht is. Privacy is in principe niet meer vanzelfsprekend.
”

#Overal worden ongewenste foto’s gemaakt, ook binnen. Maar gaan mensen binnen met de sjaal rondlopen?

“Het mooie van accessoires is dat het eigenlijk altijd kan en mag worden gedragen, zo ook natuurlijk de sjaal. Als iemand de sjaal binnen af wil doen, aangezien hij of zij de sjaal liever buiten omheeft, dan is dat natuurlijk geen probleem. Just remember dat iedereen op elk moment ongewenst foto’s van je kan maken. Met het dragen van de sjaal creëer je zelf de mogelijkheid om herkenbaar of onherkenbaar op foto’s te gaan.”

sjaal-want-6

#Ben je ook bezig om de techniek in andere kledingstukken te verwerken?

“Ja! We zijn bezig met een dames- en herencollectie, welke ook nog eens uitgebreid wordt met een high-end kindercollectie, geïnspireerd op North West, het kind van Kim Kardashian en Kanye West.

 Daarnaast denken we verder dan mode. Naast de sjaal en kledingcollecties zijn we bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden om de techniek van de sjaal door te voeren voor andere doeleinden. Visuele creatieven, cineasten en creatieve fotografen hebben het idee inmiddels omarmd, wat spannende projecten oplevert.”

#Stel de sjaal wordt een gigantisch succes, hoe ziet je toekomst eruit?

“Zonnig hoop ik uiteraard!
 Om eerlijk te zijn heb ik nog niet alles uitgestippeld. Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen en we zijn nu met The ISHU scarf slechts twee maanden op de markt. De reden dat het ontwikkelen zes jaar heeft geduurd is omdat alle doelstellingen eerst duidelijk moesten zijn. Nu, na de lancering, is het inderdaad tijd om over de volgende stappen na te denken!

sjaal-want

We merken elke dag een groei en ontmoeten continue nieuwe interessante mensen met verschillende achtergronden. Mijn doel is samen te werken met mensen uit de mode, technologie, business, lifestyle, muziek of zelfs in de sportbranche.”

#Tot slot, waar is de sjaal te koop en wat kost-ie?

“De rode sjaal kost 399 euro en de zwarte sjaal kost 499 euro. The ISHU Scarf is verkrijgbaar in geselecteerde winkels in Londen, Amsterdam, Parijs en LA en natuurlijk online via theishu.com.

Reageer op artikel:
WANT Chat: Saif Siddiqui over zijn ingenieuze sjaal die foto’s verduistert
Sluiten