Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 4 dec 2015

Een gesprek met de oprichter van Camarilla; dé app die Facebook en Instagram perfect aanvult

Terwijl Instagram doorgroeit als kool nemen de persoonlijke status-updates op Facebook af. Op Facebook zie je voornamelijk evenementen, video’s en interessante artikelen voorbij komen. Informatie waaraan je niet kunt opmaken wat een ‘vriend’ uitspookt en hoe het daadwerkelijk met hem of haar gaat. En Instagram is ook niet écht een persoonlijk medium te noemen. Er is dan ook ruimte voor een platform dat zich op persoonlijke en intieme interactie richt. Met maximaal vijftien mensen die je het meest dierbaar zijn. De nieuwe app Camarilla maakt dit mogelijk, een nieuw platform waarmee het delen van foto’s en berichten een stuk persoonlijker wordt. Klinkt te gek, right?! Wij stelden de Nederlandse mede-oprichter en tevens CEO van Camarilla, Constance Scholten, een aantal vragen om er meer over te weten.

#Guys, stel je even voor

“Wij zijn Camarilla in februari 2015 gestart met Olaf de Bruijn als CTO (medeoprichter en voorheen Technisch Directeur Brand New Day), Chris Zadeh en Matthijs Aler (oud directeuren Binckbank en oprichters Ohpen).

Met een team van elf mensen werken we vanuit twee vestigingen in New York (marketing en pr) en Amsterdam (IT) aan de app. Het is een geweldig team en we vullen elkaar met uiteenlopende achtergronden enorm aan!”

(CEO en mede-oprichter Constance Scholten)

#Vertel eens over de (jonge) geschiedenis van Camarilla

“Het idee voor de app ontstond toen ik voor mijn vorige baan veel op reis was in de periode waarin ik net moeder was geworden. Ik merkte dat ik een manier zocht om mijn dierbaren op de hoogte te houden van mijn leven en waarmee ik ook op de hoogte kon blijven van hun leven. Hoewel ik gelukkig word van het contact dat ik met hen heb, merkte ik dat het in drukke perioden er soms bij inschoot.

WhatsAppen met de ene groep, losse WhatsApp-jes en iMessages met de anderen. Een gedoe als je dat voor elke foto moet doen. Er was niets wat goed inspeelde op dat probleem, hoewel het bij veel mensen in mijn omgeving ook speelde. Tijdens diners werd het wel eens besproken, zo ook met Chris Zadeh. Hij dacht er net zo over. Gevolg was dat ik een aantal maanden later een sms ontving met: “ik heb de financiering rond. Wanneer kun je lunchen?”

Zo is Camarilla geboren!”

(Een screen van één van de eerste designs van Camarilla)

#Het social media-landschap is overvol. Hoe onderscheiden jullie je met Camarilla?

“Camarilla onderscheidt zich doordat je maximaal vijftien mensen kunt toevoegen, die samen jouw Camarilla vormen. Op de Timeline in de app zie je jouw foto’s en die van de mensen in jouw Camarilla.

Als een vriend op jouw foto reageert, ben jij de enige die de reactie ziet. Dat geldt andersom dus ook: als jij reageert op de foto van een vriend, is hij of zij de enige die de reactie ziet. Wij zien dat hierdoor mensen andere dingen delen en anders met elkaar communiceren.

Zie Camarilla als social media in een ander jasje, zonder het jagen naar likes of volgers. We willen met Camarilla bestaande sociale media niet vervangen maar juist aanvullen.”

#Camarilla is een oud woord en het betekent de favorieten/vertrouwelingen die een koning of een heerser omringen?

“Precies, en dat is de kern van Camarilla. Iedereen heeft een unieke groep mensen om zich heen, met wie je een hechtere en intiemere band hebt dan met anderen. Met deze mensen deel je meer dan met de andere honderden vrienden op Facebook, bij hen ben je oprechter en voel je je het meest op je gemak.

Camarilla laat je via je mobiele telefoon je leven op een pure manier met jouw meest dierbaren delen.”

#Wat willen jullie met Camarilla bereiken?

“Wij willen mensen op een pure manier met elkaar verbinden. Een omgeving bieden waarin je echte interactie hebt met de mensen om wie jij het meest geeft, in volledige privacy. Waardoor je kunt ontsnappen aan alle ruis van veel van de gangbare sociale media. Wij zien dat mensen door Camarilla weer hun leven durven te delen, en zich geen zorgen hoeven te maken om privacy of hoeveel likes je krijgt.”

#Waarom denken jullie dat de mens weer terug willen naar ‘de échte interactie’? We houden toch van zoveel mogelijk likes?!

“Haha! Ja, mensen houden zeker ook van likes, maar er zijn de laatste tijd veel onderzoeken geweest over de impact en perceptie van social media. Aan de ene kant groeit Instagram behoorlijk door, aan de andere kant neemt het posten op Facebook aantoonbaar af.

We zien een ontwikkeling waarbij mensen de huidige Social Media meer als marketingkanaal gebruiken, maar tegelijkertijd is er ook die behoefte naar persoonlijke en intieme interactie. Camarilla richt zich op dat laatste!”

#Wat is je doelgroep?

“Iedereen. We zijn een gratis app en er voor iedereen die het fijn vindt om hun leven te delen met hun meest dierbaren. We zien door de snelle internationale spreiding dat bij veel mensen een dierbare in het buitenland woont. Ik snap goed dat zeker ook die mensen een app als Camarilla ideaal vinden.”

#De app is gratis, wat is jullie business model?

“Daar hoeven wij gelukkig nog niet over na te denken! Eerst gebruikers, dan het verdienmodel, is het uitgangspunt. Dat hoort een beetje bij het ondernemen in het internetlandschap. Het belangrijkste is een goed product, daar gaat alle aandacht naar uit.”

#Stel Camarilla wordt een gigantisch succes, hoe zien jullie de toekomst tegemoet?

“Dat weten we nog niet. Wij zijn ontzettend vereerd met hoe het opgepakt is, met het toenemende aantal gebruikers van een paar duizend per dag, uit meer dan 65 landen en met alle aandacht die het krijgt. Blijkbaar hebben we een juiste snaar geraakt en speelt het bij veel mensen.”

Camarilla is hier te downloaden

Duidelijk verhaal. Wij hebben Camarilla al een tijdje in gebruik en zijn fan! Waarom? De user interface van de app is gebruiksvriendelijk waardoor je direct aan de slag kunt. Daarnaast is het chill om alleen op de hoogte te zijn van de mensen die je het meest dierbaar zijn. Dit houdt het overzichtelijk en geeft je focus. Iets wat je verliest bij platformen als Facebook en Instagram.

Camarilla is voor iOS hier te downloaden. We hebben vernomen dat aan een Android-versie hard wordt gewerkt. Heb jij ook een goed idee voor een app? Ontdek hier hoe je een idee tot app verwerkt.

Reageer op artikel:
Een gesprek met de oprichter van Camarilla; dé app die Facebook en Instagram perfect aanvult
Sluiten