Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 20/10/2015

Een gesprek met de uitvinders van Blulocks; een innovatief fietsslot waarmee geen enkele fiets wordt gestolen

In Nederland hebben we er allemaal mee te maken, fietsendieven. Dagelijks worden er wel honderden bikes gestolen en dat leidt ertoe dat we liever geen nieuwe fiets willen kopen. Maar een oud barrel waar een dief toch geen behoefte aan heeft. Vreemd is dat er nog steeds geen fietsslot is ontwikkeld waarmee dieven op afstand worden gehouden. Maar dat betekent ook dat er ruimte voor een oplossing is. En laat dat maar aan de slimme koppen van Maurits Korthals Altes en Ludo Hille Ris Lambers over. De ontwikkelaars van Blulocks, een innovatief fietsslot waarmee geen enkele fiets wordt gestolen. We wilden graag meer weten over dit ingenieuze fietsslot en stelden de boys Maurits en Ludo een aantal vragen.

#1 Guys, stel je even voor!

“We zijn beiden werktuigbouwkunde studenten aan de TU Delft. Ludo heeft zich al zijn hele leven bezig gehouden met het zelf maken van allerlei dingen, van apparaten tot het programmeren van een eigen media player. Waar Ludo niets liever wilde dan een product ontwikkelen droomde ik er van om een eigen bedrijf op te zetten. Ik ben meerdere malen met projecten gestart maar niks was echt een succes.

Het keerpunt kwam nadat in iets minder dan een jaar tijd voor de zesde keer mijn fiets was gestolen. Ludo en ik fietsten regelmatig samen met onze tweedehands racefietsen van marktplaats. Het was dan ook niet gek dat we in gesprek raakten over de ontwikkeling van fietssloten. We vroegen ons af waarom er op alle gebieden verregaande innovaties zijn, maar er op het gebied van fietssloten weinig ontwikkeling is geweest. We zetten ten slotte nog steeds onze fietsen vast met een simpele ketting of ringslot.

Dat wij als team aan de slag gingen bleek een goede combinatie. Met al wat kennis en ervaring op het gebied van ondernemen konden de eerste hobbels relatief gemakkelijk overwonnen worden. Ludo kon op zijn beurt hard aan de slag met schetsen en 3D-modelleren.

Naast dit alles zijn we natuurlijk ook gewoon nog aan het studeren. Op dit moment zitten we in het laatste jaar van onze bachelor. Het opzetten van een bedrijf in je studententijd brengt veel voordelen met zich mee. De gigantische hoeveelheid faciliteiten en voorzieningen om je heen bieden veel uitkomst. Als student bevind je je als het ware in het middelpunt van een broeinest, popelend om uit te komen. Veel medestudenten hebben kwaliteiten waar ze nog niet echt hun brood mee hoeven te verdienen, maar waar ze wel best een zakcentje voor willen ontvangen. Door dit optimaal te benutten is het vrij gemakkelijk om binnen je eigen netwerk al veel gedaan te krijgen voor erg weinig geld.”

#2 Vertel eens over de (jonge) geschiedenis van Blulocks

“Nadat het besluit gevallen was om een nieuwe oplossing te bedenken voor fietsendiefstal zijn er veel concepten de revue gepasseerd. Het idee dat je met het frame gemakkelijk je fiets op slot kon zetten bleef hangen. Immers kan een dief dan alleen de fiets meenemen door het frame door te knippen. Echter zaten er naar onze mening nog veel haken en ogen aan deze ‘onsteelbare fiets’. In Nederland zou je je fiets dan namelijk op veel plekken niet op slot kunnen zetten. Denk aan fietsenrekken bij treinstations en supermarkten. Wij besloten op dat moment na te denken over een alternatieve, praktischere versie van dit concept. Het ene idee na het andere werd bedacht, variërend van buizen die als ketting gebruikt konden worden tot volledig vouwbare frames.

We spraken met hoogleraren van de TU om te kijken wat zij van onze ideeën vonden, en werden meerdere malen teleurgesteld naar huis gestuurd, omdat een idee simpelweg ‘onmogelijk’ was. Uiteindelijk kwamen we met een concept waar we zeer tevreden mee waren. Het slot zat in het frame en was dus onbereikbaar voor een betonschaar of slijptol, daarnaast kon het gecombineerd worden met een kettingslot zodat de fiets ook nog op elke plek aan objecten vast gemaakt kon worden. Dit was de eerste versie van wat uiteindelijk BluLocks zou worden. Ook van dit ontwerp zijn er talloze verschillende uitwerkingen geweest. Langzamerhand kwamen we steeds dichter bij een werkend, produceerbaar product. Uiteindelijk zijn we een samenwerking aangegaan met Rapid Prototyping bedrijf CEAD. Zij hebben de uitontwikkeling van het product op zich genomen, waardoor we verzekerd zijn van een kwalitatief hoogstaand slot dat gemakkelijk te produceren is. We zijn ze daarom ook erg dankbaar, zonder hun kennis en steun zouden we nooit zijn gekomen waar we nu zijn. We zijn daarom ook super enthousiast om eindelijk een Indiegogo-campagne te kunnen lanceren.”

De eerste concepttekeningen van Blulocks, het innovatieve fietsslot dat de wereld moet veroveren.

#3 Er worden veel innovatieve fietssloten gemaakt. Hoe onderscheiden jullie je met Blulocks?

“Ons uitgangspunt is dat we daadwerkelijk een verschil willen gaan maken in de strijd tegen fietsendiefstal. We zijn hierin uniek omdat ons slot geïntrigeerd is in het frame van de fiets. Waar andere sloten de fiets van buitenaf beveiligen, doet ons slot dat van binnenuit. Hierdoor kan een dief niet bij het mechanisme komen en zal de fiets dus moeilijker te stelen zijn. Ons doel is om uiteindelijk een universeel toepasbaar trapasslot te ontwikkelen.

Een gebruikelijk slot is vaak niet erg mooi en doet het af aan de esthetische waarde van je fiets. Wat dat betreft zijn wij de eersten met een slot dat extreem veilig is, zonder dat het in te levert op het uiterlijk van de fiets. Ons systeem is wat dat betreft echt ontworpen met Hollandse nuchterheid in het achterhoofd. Sommige ideeën zijn leuk, maar als je ergens je fiets kwijt wilt bij het station moet het snel en flexibel kunnen. Wij zijn daarmee de eerste die dat weten te combineren. De functionaliteit van het slot ben je al gewend. Een insteekketting is niet nieuw, wel dat de pin in het frame verdwijnt.

Als laatste richten wij ons niet alleen op het slot, maar ook op de fiets. Omdat het slot niet zomaar in elke fiets kan worden ingebouwd, bieden wij tijdens onze Indiegogo-campagne een exclusieve BluLocks bike aan waar ons slot in verwerkt zit. Dit is een degelijke no-nonsense fixed-gear bike, verkrijgbaar in vier kleuren combinaties waarmee je in elke menigte opvalt. De fixed-gear stijl gaat goed samen met ons slot vanwege het simplistische design. Daarnaast zorgt de directe overbrenging van de fixed-gear voor een betere beveiliging, aangezien het wiel ook niet kan draaien als de trapas geblokkeerd is.”

#4 Waar komt de naam Blulocks vandaan?

“Wij hebben natuurlijk beiden onze roots in Delft. In Nederland staat Delft vooral bekend om Delfts blauw. Het is niet voor niets dat de huiskleuren van de TU Delft blauw zijn. De slotenmarkt is verbazingwekkend internationaal georiënteerd. Om daar een onderscheid in te maken willen we de oer-Hollandse ervaring met fietsen naar voren brengen, wat terugkomt uit het Delfts blauw. Daarnaast staat innovatie voorop, waar het blauw van de TU Delft een mooi symbool van is.”

#5 Wat willen jullie met Blulocks bereiken?

“Onze missie is de strijd aan gaan met fietsendiefstal. Bij alles waar we naar toe gewerkt hebben tot nu toe hebben we in ons achterhoofd gehouden dat we een impact willen maken. Als dit niet direct lukt met onze Indiegogo campagne, dan blijven we innoveren tot we wel een verschil kunnen maken. Het zou mooi zijn als onze sloten op den duur een zekere beruchtheid kunnen verwerven in het fietsdieven circuit. Zo zou de sterkte van het slot met de tijd alleen maar toenemen. In een ideale wereld zouden alle reguliere ringsloten vervangen worden met ingebouwde trapassloten, waardoor dieven eindelijk van onze fietsen af zullen blijven.”

#6 De techniek is uniek. Hoe is dit tot stand gekomen en komt het systeem in andere type bikes?

“We wilden een systeem ontwikkelen waarbij een dief niets met de fiets zou kunnen, zonder deze blijvend te beschadigen. Na heel veel schetsen, half uitgewerkte prototypes en ingewikkelde ideeën, bedacht één van ons ineens dat we ook gewoon de trapas op slot konden zetten. Het grote voordeel hiervan is dat een dief daar niet zomaar bij komt.

Ja, we willen er uiteindelijk voor zorgen dat het slot in meerdere fietsen beschikbaar wordt. Om het probleem van diefstal te verhelpen zal het niet blijven bij de exclusieve BluLocks fiets. We moedigen mensen ook vooral aan om met ons mee te denken in onze volgend stap. Als je denkt dat ons slot in jouw favoriete type frame goed zou staan, laat het ons dan vooral weten. We zullen geleidelijk het product aanpassen tot het voor alle fietsen beschikbaar kan worden gemaakt.”

#7 Kunnen de lezers dit slot in de toekomst in hun eigen bike verwerken?

“Wellicht dat dit mogelijk wordt. Op dit moment zijn er al fietsen waarbij het kan. De ouderwetste racefietsen die gemaakt werden van framebuizen en flenzen, zijn prima geschikt om het slot in te bouwen met minimale aanpassing aan het frame. Echter is er bij de meeste fietsen geen opening tussen de zadelpenbuis en trapasbuis, waardoor het slot niet bij de trapas kan komen. Als je heel enthousiast bent kun je ons altijd benaderen. Misschien kunnen we alsnog wel een uitzondering maken!”

#8 De Blulocks werkt met een sleutel, waarom geen slot dat je met je smartphone opent?

“Hier hebben we bewust niet voor gekozen. Als je de fiets wilt kunnen openen met een smartphone, moet er elektronica in verwerkt worden. Dit brengt veel moeilijkheden met zich mee. Een batterij die om de haverklap moet worden opgeladen, grotere ruimte voor mankementen en een kortere levensduur. Om het allemaal zo degelijk mogelijk te houden en onder het nom van de Hollandse nuchterheid, hebben we daarom gekozen voor de old school sleutel.”

#9 Stel Blulocks wordt een groot succes, hoe zien jullie de toekomst tegemoet?

“Dat iedereen, jong en oud, kan kiezen om zijn eigen op maat gemaakte BluLocks in zijn fiets te laten zetten. Een extra hoog sleutelgat voor ouderen, of toch een slot die met je smartphone opent; alles moet mogelijk zijn met een modulair systeem. Daarmee zorgen we er ook voor dat er constant nieuwe innovaties toegevoegd kunnen worden. Er zijn talloze opties, zoals GPS, alarmsystemen, verschillende sensors en noem het maar op.”

#10 Tot slot, wat kost Blulocks en wat krijg ik ervoor terug?

“Voor omgerekend 352 euro krijg je een snelle hippe BluLocks fiets met geïntegreerd slot met de insteekketting erbij. De frames zijn beschikbaar in de kleuren wit en zwart, waarbij je kan kiezen tussen een set rode of blauwe onderdelen. Samen zorgt dit voor een oogverblindend staaltje Nederlands fietswerk. Hier te koop.”

Reageer op artikel:
Een gesprek met de uitvinders van Blulocks; een innovatief fietsslot waarmee geen enkele fiets wordt gestolen
Sluiten