Daniel Koster
Daniel Koster Tech 6 feb 2016

Een gesprek met Tim Houter, de innovatieve teamleider van het Delft Hyperloop team

Het was afgelopen week groot nieuws dat het Delft Hyperloop team tweede was geworden tijdens de SpaceX Hyperloop competitie. Deze competitie is speciaal door Elon Musk in het leven geroepen om de ontwikkeling van het innovatieve transportsysteem te stimuleren. Afgelopen woensdag kwam teamleider Tim Houter terug uit de Verenigde Staten. Wij spraken met hem over de Hyperloop en de reden dat ‘ie met zijn team de tweede plek bemachtigde.

Tim, stel je even voor!

“Yes, ik ben Tim Houter. Ben 23 jaar en ik studeer werktuigbouwkunde. Ik heb mijn bachelor reeds afgerond en wilde aan mijn master beginnen. Toen ik echter hoorde dat er een Hyperloop competitie werd georganiseerd heb ik besloten om mijn master uit te stellen. Die keuze heeft goed uitgepakt!”

Kun je in het kort uitleggen wat de Hyperloop is?

“Zeker. De Hyperloop is een soort trein die in een buis zit. Deze buis kent een hele lage druk waardoor er bijna geen lucht in de buis zit en de trein daardoor met weinig weerstand krijgt te maken. Het wegduwen van die luchtdeeltjes kost normaliter veel energie. Het is net alsof je op een fiets zit met wind tegen. Dan moet je flink peddelen. Als er echter geen luchtdeeltjes waren, dan hoefde je veel minder inspanning te doen. Dat is hetzelfde principe als de Hyperloop. Door de lage weerstand kun je efficiënter van A naar B. Daarnaast kun je ook nog eens veel hogere snelheden bereiken, hoger nog dan een vliegtuig!”

Wat zijn de kosten die met de Hyperloop gemoeid gaan?

“De Hyperloop kent voordelen in de lopende- en initiële kosten. De lopende kosten worden lager aangezien je veel minder energie verbruikt en energie uiteraard geld kost. Dit ligt niet enkel aan de lage weerstand. De Hyperloop zweeft namelijk in de buis, waardoor je remt zonder fysiek contact. Dit betekent minder slijtage en dus worden onderhoudskosten geminimaliseerd. De initiële kosten bestaan uit de energie die nodig is om de trein in gang te zetten en in gang te houden. Deze zijn eveneens laag door de lage luchtdruk. Het kost energie om de trein in gang te zetten en af en toe moet er wat energie bij worden gewekt om ‘m een extra impuls te geven. Echter moet je bij het volgende station weer afremmen en hiermee wordt weer energie gewonnen. Door ook nog eens zonnepanelen op het dak van de buis aan te brengen wordt er bijna geen energie verbruikt.”

Wat is de ecologische voetafdruk van de Hyperloop?

“De ecologische voetafdruk wordt geminimaliseerd. Zoals ik net uitlegde komt dat door het gebruik van zonnepanelen en de minimale energie die nodig is om de trein rijdende te houden. Ook wordt er zo goed als geen CO2 uitgestoten.”

Jullie zijn met de Hyperloop aan de slag gegaan, kun je uitleggen hoe dat zo kwam?

“Het begon allemaal met de paper van Elon Musk in 2013 waarin hij vertelde over de Hyperloop. Ik werkte toen nog met vrienden mee aan het formula student team van de TU Delft waarbij aan elektrische raceauto’s wordt gewerkt. Toen Musk met dat idee kwam over de Hyperloop waren we onder de indruk. We zeiden toen tegen elkaar dat er eigenlijk een competitie voor moest komen. Die kwam anderhalf jaar later. Toen moesten we wel. Via Facebook vroegen we of mensen wilden meedoen en ontvingen meer dan tweehonderd aanmeldingen! Zodoende konden we een eigen team samenstellen van intelligente breinen. Uiteindelijk waren we één van de 360 teams die meededen en eindigden we als tweede.”

Jullie werden inderdaad tweede, wat was zo sterk aan jullie ontwerp?

“Het sterke punt van ons ontwerp is de capsule. Deze weegt slechts honderdvijftig kilo waardoor-ie extreem licht is. Wel kan-ie extra massa meenemen. Dat alles doet onze capsule met een uitstoot van 82 watt. Dat is dezelfde uitstoot als een gloeilamp. Daar waren mensen van onder de indruk. De capsule zweeft daarnaast op permanente magneten. Als je die laat bewegen over aluminium ga je automatisch zweven bij een bepaalde snelheid. Dit is inherent veilig aangezien permanente magneten niet kunnen uitvallen zo is er minimaal gevaar. Ook de stabilisatie en het remmechanisme zijn van permanente magneten gemaakt. Valt de stroom uit? Dan houden deze magneten de capsule stabiel en activeren ze automatisch een noodstop.”

Wat zijn de grootste uitdagingen en vragen na de ervaringen in de Verenigde Staten?

“De grootste uitdaging is nu om het concept te gaan produceren. Het hele idee is al tot in detail uitgewerkt en delen worden al geproduceerd. Nog moeten ze echter nog in elkaar worden gezet. Ook moeten we de subsystemen gaan testen. Alles werkt nu namelijk conceptueel en theoretisch, maar het is nu zaak dat we op basis van fysieke experimenten gaan kijken of het écht werkt. Daar zijn we wel vrij zeker van hoor!”

Wat betekent de Hyperloop voor de Nederlander?

“Onze prestatie is in ieder geval al leuk voor de Nederlander. MIT is natuurlijk dé tech-universiteit van de wereld, maar we mogen als Nederlanders trots zijn dat we als tweede in de competitie eindigen en een speler zijn op innovatief niveau. Voor de Nederlander betekent de Hyperloop en ons succes dat het mogelijk is dat een Hyperloop-systeem in Nederland wordt gerealiseerd. De voornaamste uitdaging hierbij is het vinden van de grond waar de Hyperloop overheen loopt. De stap is met ons succes gezet en er zijn positieve reacties, maar niemand zit te wachten op een buis door hun achtertuin natuurlijk.”

Binnen hoeveel jaar is de Hyperloop denk je werkelijkheid?

“Dat vind ik een lastige vraag. Qua techniek kan-ie binnen vier jaar worden gerealiseerd. Echter moet je ‘m dan nog bouwen en hier gaan andere factoren een rol bij spelen, zoals het kostenplaatje en de grond waar je over moet beschikken. Een alternatief is het bouwen van de Hyperloop onder de grond. Dat zou een oplossing zijn voor als we spoedig het transportatiesysteem willen bouwen.”

Wat is nu de toekomst voor jullie als techneuten die aan de Hyperloop werken?

“De toekomst voor ons is nu het doorontwikkelen van de techniek en het bouwen van prototypes. We gaan ons voorbereiden op het evenement in de Verenigde Staten waarbij we onze versie van de Hyperloop mogen testen. Tegen die tijd willen we zo ver zijn dat we MIT het nakijken geven. Dat is in ieder geval onze insteek. Laten we hopen dat het lukt!”

Reageer op artikel:
Een gesprek met Tim Houter, de innovatieve teamleider van het Delft Hyperloop team
Sluiten