Tech 9 nov 2018 Noah Korevaar

Eerste reviews MacBook Air 2018: significante upgrade of tussenstap?

Toetsenbord, Touch ID en speakers

De MacBook Air 2018 is op veel punten in lijn met de MacBook Pro 2018, zo is de nieuwe Air voorzien van een derde generatie “butterfly” toetsenbord. Dat heeft een nieuw membraan onder de toetsen dat stof en kleine kruimels die de toetsen kunnen blokkeren tegen moet houden. The Verge heeft inmiddels geen kritiek meer op dit toetsenbord. Jason Snell noteert ook dat het geluid van dit toetsenbord een stuk minder irritant is dan bij de MacBook Pro zonder Touch Bar. Gruber is nog steeds niet blij met de lay-out van de pijltjestoetsen.

De integratie van Touch ID wordt zeer op prijs gesteld, vooral omdat er geen Touch Bar bij zit. Het nut van de OLED-strip op de plaats van de pijltjestoetsen wordt door de meeste reviewers nog altijd betwist. De mogelijkheid om jezelf met een vingerafdruk te identificeren op een Mac is een onbetwistbare vooruitgang. “Het is niet zo praktisch als de gezichtsherkenning van Windows Hello, maar nog steeds prima”, schrijft The Verge.

De ontkoppeling van Touch ID en Touch Bar is de beste beslissing die Apple heeft gemaakt, denk Brian Heater van TechCrunch. “Het geeft de MacBook Air 2018 de handigste functie zonder onnodige ballast van de Touch Bar”. John Gruber geeft Apple een subtiel trapje na en meldt dat de Esc-toets “perfect werkt”. Hij waardeert ook de komst van een Force Touch-trackpad. Daarmee is de MacBook Air nu in lijn met andere Apple-laptops. Het trackpad is groot, maar iets minder groot dan dat van de MacBook Pro.

Tot slot zeggen alle reviewers hetzelfde over de luidsprekers van deze machine: ze zijn krachtiger in vergelijking met de oudere generatie. Jason Snell ziet een duidelijke verbetering bij het kijken van films. Je hebt nu Retina én goed geluid.

MacBook Air 2018 Touch ID 16x9