Gaming 21 jan 2019 Jelle van Es

Eindelijk getest: Skyrim met de PlayStation VR

Sinds kort ben ik eindelijk in het bezit van een PlayStation VR-headset. Lang heb ik die aankoop uitgesteld omdat er enerzijds niet heel veel games die de moeite waard waren en anderzijds omdat het toch een redelijk prijzig ding is. Met de najaarsuitverkoop van de headset ben ik echter eindelijk overstag gegaan en heb ik inmiddels heel wat avonturen in Virtual Reality beleefd. Skyrim is er daarbij één die hoog op mijn verlanglijstje stond.

Skyrim is simpelweg één van mijn favoriete games van de laatste tien jaar. Oorspronkelijk speelde ik heb op de Xbox 360, daarna andermaal op de PlayStation 4 om hem vervolgens op de Nintendo Switch altijd bij me te hebben. En nu dus voor de vierde keer met de PlayStation VR-versie van de game. Deze bevat de volledige game en kun je doen en laten wat je in de andere versies ook hebt gedaan, maar dan vanuit een echt eerstepersoonsperspectief.

En zo begin je voor de zoveelste keer op een wagentje naar een executieplek, omdat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Maar nu dus vanuit Virtual Reality. En zodoende zie je hoe de draak echt heel dichtbij je komt en hoe het hoofd van je voorganger afgehakt in het mandje ligt. Het geeft een compleet andere dimensie aan de game.

Skyrim VR

Skyrim VR op de PlayStation 4 kan op twee manieren gespeeld worden. Met de klassieke controller of met de PlayStation Move-controller. Het leuke aan die laatste is dat je echt het gevoel hebt dat je met je zwaard er op los slaat of magie gebruikt. Het is echter wel zo dat je het spelen op deze manier vaak niet heel erg lang vol houdt, omdat het vermoeiend kan worden. Ook vond ik het navigeren op deze manier wat lastig. Je kunt een beetje gaan rondwarpen om je te verplaatsen, maar dat werkt niet heel nauwkeurig en haalt je een beetje uit de belevenis.

Skyrim VR

Ik heb de game dan ook voornamelijk met de controller gespeeld, waarbij je gewoon de normale controle hebt. Wat wel zo is, is dat je veel beter bent met je pijl-en-boog en magie. Je kunt immers richten door je hoofd te verplaatsen en dat is een stuk preciezer dan wanneer je de analoge stick moet gebruiken. Op die manier heb ik veel meer met die elementen gespeeld dan daarvoor.

De motion-sickness zoals ik die bij andere games soms ervaar, heb ik Skyrim nauwelijks meegemaakt, terwijl je toch constant rond zit te kijken naar de wereld. Meer dan daarvoor vielen elementen me op. Ik zag steeds vaker dieren rondlopen, omdat je gewoon dingen directer ziet en kon meer genieten van de natuur.

Skyrim VR

Wel is het zo dat je een game speelt die al een jaar of acht oud is en er dus behoorlijk verouderd uit ziet. Zeker wanneer je alles van zo dichtbij ziet, valt dat op. Daarnaast is de resolutie en de details in Skyrim VR flink naar beneden geschaald, waardoor dingen van dichtbij er vaak heel erg lelijk uitzien. Speel de game dan ook niet voor de schoonheid, maar meer voor de grootsheid van de ervaring. De game is inmiddels alweer een tijdje beschikbaar en je kunt hem hier scoren.

Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan ons overzicht hier.

Reageer op artikel:
Eindelijk getest: Skyrim met de PlayStation VR
Sluiten