Iedereen heeft het over elektrisch rijden met een accu, maar hoe zit het met waterstof?

Het is een onderwerp dat bij veel change makers hoog op de agenda staat: duurzame mobiliteit. Rijden op benzine en diesel moet worden gereduceerd en onze infrastructuur moet zo worden ingericht dat iedereen elektrisch kan rijden. Een goede zaak! Iedereen heeft het over elektrisch rijden door middel van een batterij in de auto. Er zijn echter meerdere vormen van elektrisch rijden zoals volledig elektrisch rijden op waterstof. Tijd om eens dieper in dit onderwerp te duiken.

Steeds meer interesse in elektrisch rijden

De vraag naar elektrische auto’s is de laatste jaren in Nederland sterk toegenomen. De aankoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen is begin 2017 zelfs met 27 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast willen landen als Duitsland en Nederland in 2030 geen nieuwe benzine-auto’s meer in de verkoop en rijden 30 procent van de verkochte auto’s in Oslo van de afgelopen 2 jaar volledig elektrisch.

Onderzoek naar interesse in duurzaam vervoer

Voordat wij aan de slag gingen met dit onderwerp wilden wij wel eerst iets van jullie weten. Samen met Manners.nl onderzochten wij jullie interesse in duurzaam vervoer. Hieruit blijkt dat 90 procent van jullie in duurzaam vervoer geïnteresseerd is en hier meer over wilt weten. Gelukkig ;-). De aanleiding voor deze interesse is omdat je jezelf verantwoordelijk voor de volgende generatie voelt, het kosten bespaart en je bang bent voor de gevolgen van klimaatverandering.

16 procent vindt echter wel dat er de aankomende jaren nog flink aan de infrastructuur moet worden gesleuteld en moeten er meer elektrische auto’s worden ontwikkeld. Bij 14 procent van jullie staat de ontwikkeling van waterstof hoog op de agenda. Dat sluit mooi aan bij de gedachten van de huidige auto-industrie. Uit een rapport van de KPMG blijkt namelijk dat de huidige auto-industrie eerder in voertuigen die voorzien zijn van brandstofcellen gelooft dan in voertuigen die voorzien zijn van accu’s. Toch is er nog veel onduidelijkheid over waterstofauto’s.

Ik raak verward… wordt de elektromotor nou door waterstof of brandstofcellen aangedreven?

Allereerst is het mechanisme van een waterstofauto complexe materie en weten veel mensen niet wat het precies inhoudt. Een waterstofauto is namelijk ook een volledig elektrische auto die door een elektromotor wordt aangedreven.

Geen schadelijke uitstoot en het is een zero-emission voertuig.

De energie die nodig is om deze elektromotor aan te drijven komt alleen niet uit een accu, maar er wordt waterstof (H2) als energiedrager gebruikt. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft.

De waterstof wordt in een elektrische waterstofauto onder hoge druk opgeslagen in tanks. De zuurstof wordt naar de brandstofcel gebracht via de ventilatiesleuven aan de voorkant van een auto. Je kunt er dus vanuit gaan dat een waterstofauto over een flinke grill beschikt. Als de elektrische energie eenmaal richting de elektromotor is gebracht en de auto rijdt ontstaat er maar één afvoerproduct: water.

Uiteindelijk wordt een auto dus van kleine tanks voorzien voor de opslag van waterstof en heb je geen gigantische lithium batterijen nodig. Dit is ook voordelig voor het vrachtverkeer. Een elektrische vrachtwagen heeft gigantisch zware accu’s nodig om te worden aangedreven. Dit betekent dat een vrachtwagen misschien wel twee keer zo zwaar wordt. Bij waterstof is dat niet het geval.

In een waterstofauto zit overigens nog wel een kleine accu zoals we kennen uit een hybride auto. Hier wordt de remenergie in opgeslagen die uiteindelijk ook naar de elektromotor wordt gebracht.

Inrichting van de infrastructuur is de volgende stap

Een van de redenen waarom de auto-industrie gelooft in de waterstofauto is omdat het aanzienlijk minder vraagt van de bestaande infrastructuur. De infrastructuur voor waterstofauto’s is gemakkelijker te integreren, omdat de waterstoftank-experience niet veel verschilt van dat van benzine of diesel. Het toevoegen van waterstofstations kost echter wel veel geld waardoor de overheid nauw moet samenwerken met autofabrikanten en grote energiebedrijven. Hierin wil Shell een belangrijke rol spelen.

Op dit moment zijn er in Nederland twee waterstoftankstations, in Rhoon en in Helmond. De Nederlandse overheid heeft de ambitie om voor 2020 zo’n 20 stations te openen, dus je snapt dat er werk aan de winkel is. In Duitsland zijn ze wat dat betreft een stuk verder. Daar kun je nu bij 30 waterstoftankstations terecht en moeten er voor 2023 zo’n 400 stations zijn geopend. Die 400 stations worden gerealiseerd door een consortium van uiteenlopende partijen zoals de Duitse overheid, Daimler en Shell.

Een voordeel van elektrisch rijden met waterstof ten opzichte van een accu is dus dat je tank binnen vijf minuten weer vol is en je weer 500 kilometer kunt cruisen.

Intensief getest op veiligheid

Uit ons onderzoek blijkt dat 11 procent rijden op waterstof gevaarlijk en onbetrouwbaar vindt. Zorgen hoef je je echter niet te maken. Er wordt in de industrie bijvoorbeeld al op wekelijkse basis miljoenen tonnen waterstof gebruikt. Daarnaast worden er al meer dan twee decennia intensieve tests met de brandstofcel uitgevoerd.

Toyota heeft bijvoorbeeld voor de Mirai waterstoftanks van carbonfiber ontwikkeld die bestendig zijn tegen zware crashes. Daarnaast zijn de systemen met waterstofsensoren zo slim dat wanneer er een lek wordt gedetecteerd er direct actie wordt ondernomen. Leidingen worden direct afgesloten en zal er geen ophoping van gas buiten de tanks ontstaan.

Aan de veiligheid rondom het tanken is natuurlijk ook gedacht. De speciale pomp communiceert via infrarood met de systemen en pompt pas waterstof in de auto als de kust veilig is. Niets aan de hand dus en betrouwbaar is het zeker. Het wordt alleen tijd dat meer autofabrikanten met deze technologie aan de slag gaan.

Om positieve awareness te creëren heeft Toyota onlangs 6000 patenten vrijgegeven die te maken hebben met brandstofceltechnologie. Hiermee wil de autofabrikant andere fabrikanten stimuleren om gas te geven rondom de ontwikkeling van waterstof. Als meer fabrikanten hierin investeren, zal dit ten goede komen van de infrastructuur.

Op naar een duurzame toekomst

Dat wij langzamerhand goede stappen ondernemen om duurzamer te leven mag duidelijk zijn. Als de volgende generaties net zo van de aarde willen genieten als dat wij doen, moet het afgelopen zijn met alle schadelijke afvalstoffen.

Grote energiebedrijven investeren veel geld in windmolenparken om met die energie 100 procent groene elektriciteit op te wekken. Dit kan vervolgens op winderige piekmomenten alvast worden omgezet in waterstof en worden opgeslagen.

Elektrisch rijden is een eenvoudige stap in de goede richting, alleen willen wij wel een kanttekening plaatsen. De energie die nodig is om waterstof te maken moet ook volledig duurzaam zijn. Dat is nog altijd niet het geval. Daarom investeren grote energiebedrijven zoals Shell veel geld in windmolenparken om met die energie onder andere 100 procent groene waterstof op te wekken.

Daarnaast kunnen elektrische auto’s die op een accu rijden en auto’s die op waterstof rijden prima naast elkaar bestaan. Zie het een beetje als benzine – en diesel auto’s op de weg. Alleen mogen die van ons helemaal verdwijnen ;-). Op naar een duurzame toekomst!

In samenwerking met Shell

Reageer op artikel:
Iedereen heeft het over elektrisch rijden met een accu, maar hoe zit het met waterstof?
Sluiten