Historische vlucht: elektrisch vliegtuig met succes van de grond
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F12%2FHArbourAir-canada.jpg)
De technologie in luchtvaart heeft deze week een mijlpaal bereikt. In Canada werd namelijk voor het eerst in de geschiedenis met een volledig commercieel elektrisch vliegtuig gevlogen.
De vlucht werd uitgevoerd door Harbour air, een Canadese luchtvaartmaatschappij. De vlucht duurde zo’n vijf minuten. En die vijf minuten waren historisch.
Elektrisch vliegtuig maakt historische eerste vlucht
De testvlucht van het elektrische vliegtuig werd afgelopen dinsdag succesvol uitgevoerd. Het vliegtuig is geen gewoon passagiersvliegtuig, maar een zogenaamde ‘seaplane’, een zeevliegtuig dus. Je weet wel, zo’n vliegtuig die kan landen in het water.
Today, we made history. Launching the world’s first electric commercial aircraft retrofitted with a 750 horsepower all-electric magni500 propulsion system. Thank you to our amazing maintenance team and our partners at @MagniX for all your efforts! Together, we did it! ? #ePlane pic.twitter.com/Rhw35BRnqB
— Harbour Air Seaplanes (@HarbourAirLtd) December 10, 2019
Dit elektrisch vliegtuig is niet spiksplinternieuw, verre van zelfs. Hij gaat al 62 jaar mee, maar de motor van de ‘ePlane’ werd vervangen met een elektrische motor met 750PK (560 kW). Dit werd uitgevoerd door Harbour Air, de grootste luchtvaartmaatschappij voor zeevliegtuigen in Noord Amerika, en MagniX, een fabrikant van elektrische motoren.
Het was de eer aan Harbour Air CEO en oprichter Greg McDougall om voor het eerst een vlucht te maken in het elektrische vliegtuig. McDougall meldde ontzettend trots te zijn op de rol die Harbour Air speelt in het innoveren en veilig maken van de zeevliegtuigindustrie. Harbour Air hoopt dat al hun vliegtuigen in 2020 elektrisch vliegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F12%2FSeaplane-elektric.jpg)
Vliegen is een van de grote vervuilers
Vliegen komt steeds vaker ter sprake als men het heeft over klimaatverandering. Dat is niet gek, want luchtvaart heeft een aanzienlijke bijdrage in de CO2-uitstoot op aarde. Het omschakelen naar elektrische motoren voor vliegtuigen wordt daarom gezien als een manier om deze uitstoot terug te brengen. Maar een elektrisch vliegtuig voor een RyanAir-vlucht is in de verste verte nog niet in zicht.