A de Jong
A de Jong | LinkedIn 24 mrt 2017

Elektrisch vliegtuig van Wright Electric zet je aan het denken

Een elektrisch vliegtuig. Nog nooit echt over nagedacht, maar het klinkt eigenlijk heel logisch. Waarom wel elektrisch rijden en niet elektrisch vliegen?

De passagiersluchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Ter vergelijking: tijdens een passagiersvlucht van Amsterdam naar Rio de Janeiro is de uitstoot 4.365 kilogram aan CO2. De huishoudelijke uitstoot per Nederlander is gemiddeld 1.230 kilogram per jaar.

500 kilometer zonder uitstoot

Wright Electric komt met het antwoord. De innovatieve start-up werkt aan een volledige elektrisch vliegtuig voor passagiersvluchten. Het wordt een vliegtuig dat 150 personen kan vervoeren, net iets minder dan een Airbus en Boeing 737. Over tien jaar moet Wright One de lucht ingaan voor korte afstandsvluchten van ongeveer 500 kilometer.

elektrisch vliegtuig

Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je begrijpt dat er om een elektrisch vliegtuig te laten vliegen veel meer energie nodig is dan om een elektrische auto te laten rijden. En gezien een actieradius van 500 kilometer bij een auto al veel is, wat voor batterij is er dan in hemelsnaam nodig om een Wright One naar Parijs te laten vliegen? En wat kost het wel niet aan energie om dit soort mega-accu’s te maken?

“We hebben ons vliegtuig zo ontworpen dat modulaire accupakketten snel verwisseld kunnen worden.”

Batterijen moeten dus rap lichter en krachtiger worden, zonder dat de productie ervan te veel energie gaat slurpen. Jeff Engler, één van de oprichters van Wright Electric, is ervan overtuigd dat dit op tijd gebeurt. Hij vertrouwt naar eigen zeggen op de snelle technische ontwikkeling van batterijen, die al een tijd lang gaande is.

Als hij gelijk krijgt, is het de bedoeling dat de batterijen tussen landing en vertrek gewisseld kunnen worden. “We hebben ons vliegtuig zo ontworpen dat we modulaire accupakketten hebben die snel verwisseld kunnen worden. We gebruiken daar dezelfde luchtvrachtcontainers voor die in gewone vliegtuigen standaard zijn,” zei Engler deze week tijdens een presentatie voor potentiële investeerders.

Hybride als plan B voor een elektrisch vliegtuig

Mochten de batterijen over tien jaar nog niet sterk genoeg zijn, dan heeft Wright Electric een plan B klaarliggen: hybride. “Ook een hybride aandrijving reduceert de CO2-uitstoot aanzienlijk en zal goedkopere vliegtickets opleveren.”

Niet elektrisch, maar wel cool: in dit conceptvliegtuig van Airbus kun je sporten, slapen en koffieleuten.

Reageer op artikel:
Elektrisch vliegtuig van Wright Electric zet je aan het denken
Sluiten