Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Cars 28 nov 2021

Elektrische auto: 5 dingen waar je op moet letten bij de aanschaf

Elektrische auto’s nemen in een rap tempo het wegdek over. Wie nadenkt over de aanschaf van een elektrische auto heeft vaak als grootste bezwaar de kosten. Daarnaast is elektrisch rijden natuurlijk nog steeds vrij nieuw, en maakt deze nieuwigheid sommige consumenten ook voorzichtig of zelfs sceptisch. Gelukkig is er veel informatie op het internet beschikbaar om deze twijfels en scepticisme weg te nemen.

Voordat je tienduizenden euro’s uitgeeft aan een nieuwe of tweedehands elektrische auto is het noodzakelijk dat je het een en ander over elektrisch rijden weet. Hoe meer je weet, hoe minder je voor verrassingen komt te staan. Hier vijf dingen waar je op moet letten bij de aanschaf en om mee te nemen in de overweging.

#1 Welke typen elektrische auto’s zijn er?

Wanneer je informatie zoekt over de verschillende typen elektrische auto’s kom je waarschijnlijk de volgende afkortingen tegen: BEV, PHEV en HEV.

Een BEV is een Battery Electric Vehicle, ofwel, een elektrische auto die volledig elektrisch rijdt. De BEV stoot nul CO2 uit.

Een PHEV is een Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Deze auto is vergelijkbaar met een hybride, alleen heeft een grotere accu en elektrische motor. De PHEV heeft een tank voor fossiele brandstof en een oplaadpoort. Deze auto’s hebben, in tegenstelling tot BEV’s, vaak niet de mogelijkheid voor snelladen.

Een HEV is een Hybrid Electric Vehicle, ofwel een hybride. Deze auto heeft kleinere CO2 uitstoot dan een auto die volledig op fossiele brandstof rijdt. De hybride heeft een elektrische motor die de brandstofmotor ondersteunt. Alle energie in deze auto wordt geleverd door benzine.

#2 Wat kost een elektrische auto?

Wat een elektrische auto kost verschilt natuurlijk per auto. De elektrische auto was een aantal jaar geleden een duur speeltje voor rijkelui. Dat is zeker niet meer zo. Al is een nieuwe auto kopen, hoe je het ook went of keert, altijd een aardige investering. Hoe groot die investering is hangt af van welke auto je koopt.

Anno 2021 zijn er steeds meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt met premium functies. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Hyundai IONIQ Electric die nieuw minder dan 35.000 euro kost, en de Volkswagen ID.4 waarin je voor minder dan 40.000 euro rondrijdt. Zie hier nog vier populaire modellen onder de 40.000 euro.

Hyundai Ioniq 5
De Ioniq 5 (Afbeelding: Hyundai)

#3 Kan ik een laadpaal laten aansluiten?

Alvorens je een elektrische auto koopt is het verstandig, nee, noodzakelijk om na te denken over waar je de auto gaat opladen. Simpelweg een stekker in een willekeurig stopcontact steken en opladen maar is niet realistisch. De auto via de huishoudelijke elektriciteitsvoorziening opladen belast het stroomnetwerk namelijk zwaar. Daarom zijn er verschillende laders die je aan huis kunt laten installeren. Die kosten geld: extra kosten bovenop die van de aankoop van de elektrische auto.

Verdiep je daarom goed in de opties voor installatie van een laadpaal of een kleine oplaad-hub voor aan de muur. De auto opladen via de huishoudelijke stroomvoorziening is namelijk niet onmogelijk, maar ook zeker niet ideaal. Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto.

#4 Kan ik subsidie aanvragen voor een elektrische auto?

Om de kosten van de aanschaf van een elektrische auto wat te drukken kunnen particulieren subsidie ontvangen. Tenminste, je kúnt in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Het subsidiebudget van 2021 voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s is alleen op, zo is te lezen op RVO’s website. Koop je een elektrische auto? Dan kun je van vanaf 3 januari 2022 weer subsidie aanvragen. Die subsidie dekt niet de volledige aanschaf van een auto of installatie en aankoop van een laadpaal, maar is wel een fijne en welkome tegemoetkoming. Het subsidiebedrag voor de aankoop van een nieuwe elektrische personenauto (of private lease) is 3350 euro, en voor de koop of private lease van een gebruikte elektrische personenauto 2000 euro. Dat is toch altijd mooi meegenomen. Al moet je er wel snel bij zijn, want op = op.

Kia e-niro elektrische auto
Kia e-Niro (Afbeelding: Kia)

#5 Denk na over welke actieradius je ‘nodig’ hebt

Autofabrikanten en autoverkopers doen er alles aan om de consument te overtuigen dat hij of zij de nieuwste snufjes, functies en vooral ook een enorme actieradius nodig heeft. Het is makkelijk om in deze mooie verkooppraatjes te trappen. Zeker wanneer de elektrische auto er ook nog eens heel goed uitziet.

Uiteindelijk is de aankoop alleen een succes wanneer de consument een auto kiest die bij diens levensstijl en rijstijl past. Een elektrische auto met actieradius van 550 kilometer voor iemand die twee keer per week 50 kilometer rijdt is een beetje een overkill. Een overkill met een flink prijskaartje, want een grotere actieradius betekent vrijwel altijd een hogere prijs.

Bereken daarom voordat je een elektrische auto kiest, of beter, voordat je de zoektocht naar een elektrische auto start, welke actieradius je nodig hebt. Denk na over hoeveel kilometer je gemiddeld rijdt per dag en per week. En rij je regelmatig lange afstanden (een paar honderd kilometer), of maak je in dit soort situaties gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals de trein of het vliegtuig? Een grote actieradius klinkt aantrekkelijk, maar heb je vaak niet nodig wanneer je de rekenmachine erbij pakt. Dit geld kun je dus beter in de zak houden.

Reageer op artikel:
Elektrische auto: 5 dingen waar je op moet letten bij de aanschaf
Sluiten