Elektrische auto: 5 mythes die we direct de kop in kunnen drukken

De verkoop van elektrische auto’s zit nog steeds in de lift. Zelfs de pandemie heeft de stijgende populariteit van elektrisch rijden niet de kop in gedrukt. Ondanks de goede verkoopcijfers, blijft er toch ook veel negativiteit bestaan over deze auto’s. Met name over wie er baat bij heeft dat rijden op fossiele brandstof de status quo blijft en elektrisch rijden niet de norm wordt.

Er bestaan veel, inmiddels bekende, argumenten tegen elektrisch rijden. Deze zijn vaak vooral het resultaat van onwetendheid. Daarom drukken we onderstaande argumenten ‘tegen’ elektrisch rijden en mythes over de elektrische auto de kop in voor je.

#1 Ze zijn alleen voor rijke mensen

Een nieuwe auto kopen is, hoe je het ook went of keert, altijd een aardige investering. Ook voor een tweedehandsauto leg je al snel een paar duizend euro neer. Dus ook een nieuwe of een tweedehands elektrisch racemonster kopen is een investering. Hoe groot die is? Dat hangt natuurlijk af van het saldo op je bankrekening.

Toch zijn elektrische auto’s zeker geen speeltjes voor rijken meer. Het zijn geen rijkelui speeltjes ‘meer’, omdat de elektrische auto dat wel ooit was. Toen die net op de markt verscheen werden deze auto’s voornamelijk in luxe-uitvoeringen verkocht. Anno 2021 is dat niet meer het geval. Zie hier welke elektrische auto’s je het beste als occasion kunt kopen en check hier andere relatief goedkope nieuwe opties, waaronder een van Volkswagen.

Volkswagen ID.4 elektrische auto
Volkswagen ID.4 (Afbeelding: Volkswagen)

#2 Ze zijn net zo slecht voor het milieu als auto’s die rijden op fossiele brandstof

Je hebt deze mythe ongetwijfeld wel eens gehoord. Het is namelijk een van de meest gebruikte argumenten tegen elektrisch rijden. Ja, elektrische auto’s zijn niet volledig vrij van CO2-uitstoot. De productie ervan en het opwekken van energie stoot CO2 uit. Groen is niet honderd procent schoon. Een product fabriceren is vrijwel altijd slecht voor de aarde. Zeker de ontwikkeling van een complex product als een elektrische auto. Dit gezegd hebbende wint de elektrische auto het op de lange termijn toch echt van auto’s die rijden op fossiele brandstof.

Elektrische auto’s hebben geen uitlaatpijp waar schadelijke stoffen uit komen. Auto’s die rijden op fossiele brandstof blazen wel hun hele levensduur schadelijke stoffen uit. Hoe langer een elektrische auto rijdt, hoe meer die goed maakt voor de schadelijke productie. Zeker wanneer de auto thuis wordt opgeladen en de elektriciteit is opgewekt via zonnepanelen.

De tank van een elektrische auto volgooien blijft, tot het einde van de auto’s levensduur, een smerige bedoeling. De olie-industrie heeft een ongelooflijke impact op het milieu en op de gezondheid van de mens. Het mijnen van lithium is ook smerig, maar zo smerig als de olie-industrie is (en wordt) het bij lange na niet.

Peugeot 3008 PHEV elektrische auto
Peugeot 3008 PHEV (Afbeelding: Peugeot)

#3 Elektrische auto’s zijn net zo traag als golfkarretjes

Nee, elektrische auto’s zijn niet traag. De auto’s accelereren zelfs sneller dan auto’s die rijden op fossiele brandstof. De elektrische motor in een auto kan de maximale torque (trekkracht) veel sneller bereiken dan een auto die op benzine of diesel rijdt. De motor is namelijk een stuk simpeler dan een verbrandingsmotor.

In een auto met een verbrandingsmotor moet de kracht ook door andere bewegende onderdelen gaan, zoals de versnellingsbak, waardoor de motor minder effectief is. Een elektrische motor heeft deze bewegende onderdelen niet waardoor een auto met zo’n motor sneller kan accelereren.

Audi A6 E-Tron
Audi A6 E-Tron (Afbeelding: Audi)

#4 Je kunt niet ver rijden met een elektrische auto

Ja, actieradius-angst is een serieuze angst. De actieradius van de auto’s wordt vaak genoemd als nadeel van elektrisch rijden. Veel autorijders zijn bang om halverwege de A46 naar Lyon aan de kant van de weg met een lege accu komen te staan. Dat is geen onredelijke angst. Toch is de angst niet nodig.

De ‘gemiddelde’ elektrische auto heeft een actieradius van zeker 500 kilometer. Wie zijn elektrische auto ‘s nachts braaf oplaadt hoeft voor zijn commute in Nederland dus niet bang te zijn dat hij leeg raakt. Daar is ons kikkerlandje te klein voor. Heb je dat niet gedaan of ga je op vakantie met je nieuwe auto? Gelukkig springen de oplaadpunten op veel plekken in Europa als paddestoelen uit de grond. In Nederland staan er al ruim 66.000 openbare laadpalen waarvan meer dan 2000 snelladers.

Citroen e-C3
Citroen e-C4 (Afbeelding: Citroen)

#5 Een elektrische auto is alleen praktisch wanneer er een goede laadinfrastructuur is

Woon je ergens waar de laadinfrastructuur niet zo goed geregeld is als in Nederland? Dan speelt die laad-angst misschien toch weer op. Wanneer je minder dan 500 kilometer op een dag rijdt is die angst niet nodig. Tenminste, niet als je je auto ‘s nachts thuis oplaadt. Een laadstation aan huis laten installeren is zo gepiept. De kosten van deze laadpalen zijn helaas wel flink, maar het is absoluut een langetermijninvestering.

Heb je geen laadpaal in huis of ben je op een locatie waar geen laadpaal is? Dan kan een elektrische auto ook altijd worden opgeladen via de huishoudelijke elektriciteitsvoorziening. Hier 5 tips voor het opladen van de accu om de levensduur te verlengen.

Reageer op artikel:
Elektrische auto: 5 mythes die we direct de kop in kunnen drukken
Sluiten