Deze nieuwe batterij voor de elektrische auto laadt net zo snel op als een tankbeurt
Je elektrische auto opladen kan in de toekomst net zo snel als een tankbeurt van een benzine auto. Een nieuwe batterij maakt het mogelijk.
Een van de grootste nadelen van een elektrische auto is de oplaadtijd. Die tijd maakt niet uit als je thuis aan het laden bent, maar onderweg kan het flink frustreren. Al helemaal als er geen plek is om in de tussentijd een koffie te halen.
Als het aan het Chinese CATL ligt, is dat verleden tijd. Het bedrijf ontwikkelt een nieuwe oplaadtechniek waarmee je auto sneller volledig is opgeladen, en het moet ook nog eens de kosten verlagen.
Je elektrische auto laadt nog sneller op
De naam CATL zegt je waarschijnlijk niets, maar Contemporary Amperex Technology Co. Limited, zoals het bedrijf volledig heet, is de grootste batterijfabrikant ter wereld. De kans is dan ook groot dat er een exemplaar van het bedrijf in je elektrische auto zit.
Het grote succes van CATL komt door de lithium-ijzerfosfaatbatterijcellen die het maakt. Deze zijn goedkoper dan batterijen met nikkel, maar hadden als nadeel dat ze een veel lagere energiedichtheid hadden. Dat nadeel heeft het bedrijf echter flink weggewerkt, en door de goedkopere prijs zijn ze een ideaal alternatief. Je vindt ze dan ook vooral terug in de goedkopere instapmodellen.
Het heeft de technologie nog verder ontwikkeld. Hiermee zou het mogelijk zijn om elektrische auto’s op te laden met 1000 kW en 500 kW te behouden bij een laadstatus van meer dan 50 procent. In de praktijk betekent dit dat vijf minuten laden een actieradius kan opleveren van 482 kilometer. Daarmee gaat het haast net zo snel als een tankbeurt.
Een andere techniek voor goedkopere accu’s
CATL werkt echter ook aan een nieuwe technologie voor natriumionbatterijen onder de naam Naxtra. Deze hebben de potentie om goedkoper te zijn dan li-ioncellen, die nu meer worden gebruikt in elektrische auto’s. Ze hebben echter ook andere voordelen. Zo zijn ze sneller op te laden en hebben ze een langere levenscyclus.
De nieuwe batterijcellen hebben een energiedichtheid van 175 Wh per kilo, en dat is vergelijkbaar met de duurdere lithium-ijzerfosfaatbatterijcellen. Daarnaast zijn ze ook nog eens veiliger. Goed, het is nog niet op het punt qua snelheid van de bovenstaande techniek, maar dat lijkt een kwestie van tijd te zijn.
De batterij van de elektrische auto wordt dus sneller, veiliger, gaat langer mee en is goedkoper. Hiermee lijken dus belangrijke nadelen te worden weggewerkt. Dit kan de overgang nog verder versnellen, mits ook de infrastructuur hierop wordt aangepast. Hiervoor zouden er wel krachtigere laadstations moeten komen, en moet het energienetwerk het allemaal wel aankunnen.
Deze oldtimer maakt binnenkort een terugkeer als elektrische auto