Deze elektrische auto’s moeten het vaakst hun batterij vervangen

Elektrische auto's Sam Dille 20 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

De accu van je elektrische auto gaat niet eeuwig mee. Hoe graag je dat ook zou willen. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat batterijvervangingen zeldzaam zijn. Er zijn echter wél modellen waar een vervanging vaker voorkomt.

Recurrent Auto deed onderzoek onder 15.000 geregistreerde elektrische auto’s. Het bedrijf ontdekte dat maar 1,5 procent van alle voertuigen een batterijvervanging nodig had. En er waren twee modellen met aanzienlijk meer vervangingen. Terugroepacties, zoals die van de Hyundai Kona EV’s, zijn in deze meting niet meegenomen.

Deze elektrische auto’s hebben het vaakst een nieuwe accu nodig

Uit het onderzoek bleek dat de Nissan Leaf en Tesla Model S het grootste percentage batterijvervangingen hadden. De twee voertuigen behoren tot de langstlopende elektrische modellen. Dat betekent dat ze vroeg in de opkomst van de elektrische auto zijn ontwikkeld, en de meeste al heel wat jaren op de weg rijden. Daarom komt het niet als een verrassing dat sommige batterijen nu toe zijn aan vervanging.

De Jaguar I-Pace, Chevy Volt, Tesla Model X, Audi e-Tron, Tesla Model 3 en Tesla Model Y volgen de lijst aan.

Het modeljaar met de meeste vervangingen

De studie van Recurrent keek ook naar de batterijvervangingen per modeljaar. De organisatie ontdekte dat EV’s die 10 jaar of langer op de weg rijden vaker toe zijn aan vervanging. Met bijna acht procent van alle vervangen batterijen stond het modeljaar 2011 op de eerste plek.

Sommige modeljaren waren slechter voor specifieke elektrische auto’s. Recurrent ontdekte bijvoorbeeld dat 8,5 procent van de Tesla Model S-voertuigen uit 2013 toe was aan vervanging, gevolgd door 7,3 procent in 2014.

Tesla Model S
Tesla Model S (Afbeelding: Tesla)

Garantie

Als je dit leest en je zorgen begint te maken, bedenk je dan dat de meeste batterijvervangingen onder garantie vallen. In Nederland heeft de accu van een elektrische auto een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. Welke van de twee dit uiteindelijk wordt, is afhankelijk van welke je het eerst bereikt.

Daarbij gebeurt het bijna nooit dat de batterij plotseling stuk gaat. De afname van een batterij treedt op in verschillende fases. Dus de kans is heel groot dat je er op tijd bij bent.

5 elektrische auto’s die we in de toekomst als klassieke klasbakken zien

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen