Hoe werkt elektrisch rijden eigenlijk?

De wereld lijkt in de ban te zijn van elektrisch rijden en het ziet ernaar uit dat we binnenkort een behoorlijke line-up hebben om uit te kiezen. We zouden allemaal massaal moeten overstappen om het milieu te sparen en op een gegeven moment zullen de elektrische modellen ook nog eens zelf kunnen rijden om het leven veiliger en makkelijker te maken. Maar hoe werkt een elektrische auto eigenlijk?

Geen schadelijke uitlaatgassen

Een groot probleem van auto’s met een verbrandingsmotor is dat de motor zorgt voor allerlei schadelijke uitlaatgassen. Dit is één van de belangrijkste bronnen van luchtvervuiling en is de reden waarom elektrische auto’s zo worden gepromoot. Een elektrische auto gebruikt namelijk geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor. Hierbij wordt er geen benzine of diesel verbrand om aan energie te komen, krijgt de auto zijn energie uit een batterij. Er komen hierbij geen vervuilende uitlaatgassen aan te pas. Overigens is een waterstofauto ook een elektrische auto. De elektromotor krijgt in dit geval energie uit vloeibare waterstof.

Tesla Zero Emissions

Van batterij naar motor

Op het moment worden er  voornamelijk lithium-ion batterijen gebruikt om EV’s van elektriciteit te voorzien. Dit is echter niet de enige optie. Zo zou Dyson bezig zijn met het ontwikkelen van een elektrische auto met solid state batterijen. Bij deze wordt er gebruik gemaakt van solide elektroden en elektrolyten in plaats van de liquide electrolyten, die bij een lithium-ion batterij worden gebruikt. Tussen de batterijen en de elektromotor zit een inverter of omzetter. Deze zet de energie in de batterijen om, zodat de stroom op het juiste niveau is voor de motor.

Elektrische auto's batterij

Elektrische auto met onmiddellijke koppel

Een elektrische aandrijflijn heeft verschillende voordelen ten opzichte van een aandrijflijn met een verbrandingsmotor. Zo is de complete power van de aandrijflijn bij een elektrische auto meteen beschikbaar. Dat betekent dat je kunt genieten van onmiddellijke koppel zonder vertragingen. Bij een brandstofmotor is er wel een vertraging en krijg je pas maximale koppel wanneer de mechanische onderdelen in de motor een bepaalde weerstand hebben overwonnen.

Geen kapotgaande mechanische onderdelen

Een tweede voordeel is dat EV’s over het algemeen ook makkelijker zijn in het onderhoudt. Er zijn nauwelijks bewegende onderdelen, die kunnen slijten of kapot kunnen gaan. Zo is er bijvoorbeeld geen schakelbak om je te vervelen. Op het moment zijn de elektriciteitskosten lager dan de brandstofkosten, wat rondrijden in een EV goedkoper maakt. De prijs van elektriciteit staat echter niet vast en het zou kunnen dat wanneer iedereen overstapt op elektrisch rijden, de prijzen omhoog worden gehaald door “the powers that be”.

stopcontact

Oplaadstations en slijtende batterijen

Uiteraard zijn er ook nadelen aan een elektrische auto. Zo heb je natuurlijk te maken met een batterij die telkens opgeladen moet worden en oplaadstations zijn nog niet even goed verspreid over de wereld als benzinestations. Daarnaast hebben batterijen de vervelende neiging om na een x aantal keer opladen niet meer de maximale capaciteit te kunnen behalen. Ook is een accu doorgaans een stuk zwaarder dan een benzinetank, wat ervoor zorgt dat de auto’s ook een stuk zwaarder zijn dan conventionele auto’s. Dit zorgt er onder andere voor dat de banden sneller slijten.

Tesla Supercharger stations

Maar met alle nieuwe problemen komen er gelukkig ook nieuwe oplossingen. Zo pakt de autobandenfabrikant Goodyear het slijtageprobleem van de banden aan met nieuwe autobanden, die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontworpen.