Vijf redenen om (niet) voor een elektrische auto te gaan

Ilona Braam 5 mrt 2018 Cars

Elektrische auto’s nemen steeds meer de wegen over en verschillende automakers lijken een hele vloot aan de EV’s aan het voorbereiden te zijn. Als je toe bent aan een nieuwe auto, sta je nu voor de keuze om voor een elektrisch exemplaar te gaan of toch te blijven bij een verbrandingsmotor. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor een elektrische auto te gaan.

Geen uitlaatgassen

Een elektrische auto gebruikt een batterij als energiebron, met als voordeel dat er geen uitlaatgassen bij komen kijken. Niks hoeft verbrand te worden en de lucht blijft een stuk schoner. Als je erg bezig met het milieu, is dit een belangrijke reden om te kiezen voor een elektrische auto. Als je echt muggenzifterig wilt zijn, kun je natuurlijk onderzoeken of de auto’s het waard zijn, als je eerst ook kijkt naar hoe vervuilend het productieproces was. In ieder geval lijkt de overheid ervan overtuigd te zijn dat ze beter zijn voor het milieu en in Engeland zouden er zelfs plannen zijn om auto’s met een verbrandingsmotor op een gegeven moment te verbannen. Ook goed om in gedachten te houden als je je nieuwe auto gaat kopen.

elektrische auto

Minder onderhoudskosten

Met een verbrandingsauto komen er allerlei  extra mechanische onderdelen, die je niet hebt bij een elektrische auto. Dit zijn allemaal onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en kapot kunnen gaan. Over het algemeen heb je dan ook minder omkijken naar een elektrische auto en zijn er minder dingen die kapot gaan. Op de lange termijn zou je met een elektrische auto minder geld hoeven uitgeven aan onderhoudskosten. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de manier waarop je met je auto omgaat.

Snel optrekken met elektrische auto

Een groot voordeel van een elektrische auto is dat je de beschikking hebt over onmiddellijke koppel en lekker snel kunt optrekken. Dat is bijvoorbeeld ideaal als je weer eens een stoplicht race wilt proberen à la Back to the Future, of natuurlijk als je gewoon rondrijdt in de stad waar je vaak moet stoppen. Elektrische auto’s doen het beter met vaak stoppen en optrekken. Als je veel op de snelweg zit, zou een verbrandingsmotor echter waarschijnlijk wat efficiënter zijn.

elektrische auto

Onbetrouwbare actieradius

Met een elektrische auto komt een bepaalde actieradius. De automaker geeft een bepaald aantal km op dat je zou moeten kunnen halen met een volle batterij. Het vervelende is, dat dit aantal kilometers vaak moeilijk is om ook in het echt te behalen. Vaak zijn de getallen gebaseerd op ideale omstandigheden, die je in het dagelijks leven niet elke dag tegenkomt. Ook als je wat wilder rijdt, zal je minder lang met je batterij doen, dan wat het officiële rijbereik is. Het is dus moeilijk om in te schatten hoe ver je precies kunt gaan, voordat je weer moet opladen.

Oplaadstations

Dan komen we bij het volgende probleem: de oplaadstations. Op het moment wordt er druk gewerkt om de infrastructuur ook optimaal te krijgen voor elektrische auto’s. Maar als je ergens in de middle of nowhere rijdt, is de kans groot dat er geen oplaadpunt voor je auto is, terwijl er overal vaak nog wel minstens een miserabel tankstationnetje is. Dat gaat natuurlijk in de toekomst wel verbeteren en naarmate er meer elektrische auto’s op de weg zijn, zullen er ook meer oplaadstations verschijnen.

oplaadstation

Ook Porsche buigt zich over het probleem van de oplaadstations en zou 868 miljoen dollar willen investeren in het ontwikkelen van zijn oplaad-infrastructuur.  Sowieso zet de luxe automaker groot in op elektrisch rijden. Onlangs kondigde het bedrijf zelfs aan om tweemaal zoveel geld te gaan investeren dan was gepland.

Reageer op artikel:
Vijf redenen om (niet) voor een elektrische auto te gaan
Sluiten