Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Tech 15 jul 2019

Keihard remmen op je elektrische fiets dankzij het Bosch ABS-systeem

Op het gebied van de elektrische fiets heb je vandaag de dag keuze uit verschillende soorten. Je hebt je standaard stadsfiets die een snelheid van 25 kilometer per uur haalt. Een elektrische vouwfiets voor het woon-werkverkeer. Een elektrische bakfiets. Een elektrische mountainbike. En tot slot nog de speed pedelec die een snelheid van 45 kilometer per uur haalt.

Die laatste soort elektrische fiets is gekoppeld aan een aantal extra regels. Hij wordt kort door de bocht gezien als een scooter. Hij moet dus binnen de bebouwde kom op de weg en daarbuiten op het fietspad. Je moet verplicht een helm dragen en hij is voorzien van een nummerplaat. De verwachting is dat het aandeel speed pedelecs de aankomende jaren gaat toenemen. Maar er zijn nu helaas heel wat verhalen van ongelukken van gebruikers die over de kop zijn gevlogen of zijn weggegleden dankzij vol te remmen. Bosch wil daar met hun ABS-systeem een oplossing voor bieden.

elektrische fiets

ABS op een krachtige elektrische fiets

Bosch is niet een partij die een volledige kant-en-klare fiets op de markt brengt. Zij zijn een partij die de onderdelen leveren, waar de fietsenmakers dan gebruik van maken. Dat is concept dat ze ook doen bij auto-onderdelen, waar ze meer dan veertig jaar geleden het ABS-systeem voor auto’s bracht en wat nu standaard is. Volgens Bosch is het brengen van een ABS-systeem in een elektrische fiets iets dat zij het liefst verplicht zouden zien. Natuurlijk om zo zelf er van te profiteren, maar voornamelijk om de gebruiker het gevoel te geven dat een speed pedelec een veilig alternatief is.

elektrische fiets

Want hoewel het in zijn basis een fiets is, gebruik je hem toch anders. Waar je op een gewone fiets met een snelheid van 15 kilometer per uur op een stoplicht afgaat, doe je dat bij een speed pedelec al snel met iets van 40 kilometer per uur. Als je dan gebruik maakt van gewone remmen en keihard moet stoppen, dan kan dat flink misgaan. Het ABS-systeem voorkomt dat. Het zorgt er voor dat je stabiel blijft, niet over het stuur heen klapt en bovendien snel stil staat.

Dat is een mooi verhaal op papier, maar uiteindelijk gaat het er om wat het in de praktijk doet. Zodoende heb ik de kans gekregen om er even mee los te gaan. Dat heb ik gedaan onder relatief moeilijke omstandigheden. Het was een regenachtige dag, met flink wat plassen op de weg. Terwijl het nog regende plaatste ik de helm op mijn hoofd en ging ik op pad.

elektrische fiets
Daarbij ben ik voornamelijk buiten de bebouwde kom op fietspaden gegaan, wat me een net wat veiligere gevoel gaf. De topsnelheid van 45 heb ik niet gehaald, maar meerdere malen heb ik de 40 aangetikt, waarbij 42 het maximale was. Op dat moment besloot ik even keihard in mijn remmen te knijpen. Binnen een paar meter stond ik volledig stil. Tijdens dat remmen had ik geen gevoel van slippen of dat ik over het stuur heen zou klappen. Het was heel stabiel en krachtig.

Dat is niet echt een heel spannend verhaal. Het werkt immers zoals het persbericht dat zou vertellen. Maar wanneer het om veiligheid gaat wil je eigenlijk dat het zo suf mogelijk is. Op die manier kun jezelf makkelijk remmen voor de momenten dat er gevaar dreigt. Omdat een auto je geen voorrang geeft omdat hij niet goed inschat dat je meer dan 40 kilometer per uur gaat.

elektrische fiets

Wil je meer lezen voer alles dat met een elektrische fiets te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
Keihard remmen op je elektrische fiets dankzij het Bosch ABS-systeem
Sluiten