Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Tech 18 juni 2019

Voor de elektrische fiets van 2020: Bosch eBike Systems

Wanneer je een elektrische fiets wil gaan kopen, dan zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Je wilt een motor hebben die er voor zorgt dat je snel de extra kracht voelt van de motor, je wilt een batterij die lang meegaat en tot slot is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van hoe het er met je elektrische fiets voor staat. In Stuttgart presenteerde Bosch aan ons hun plannen voor de modellen van 2020. En daar zagen we veel mooie dingen bij.

De elektrische fiets met onderdelen van Bosch eBike Systems

Bosch maakt niet zelf een elektrische fiets. Je moet ze zien als een leverancier van verschillende onderdelen, die uiteindelijk door een fietsenmaker wordt gebruikt. We moeten uiteindelijk gaan zien hoe die in fietsen worden gebruikt, maar via verschillende demo’s hebben we kennisgemaakt met de mogelijkheden. En die smaken naar meer.

Elektrische fiets

In de line-up van Bosch eBike Systems zien we een drietal nieuwe motoren die straks in een elektrische fiets gebruikt kunnen worden. Het gaat om de Performance Line, de Performance Line Speed en de Performance Line CX. De gewone Performance Line wordt gebruik voor stadsfietsen, terwijl de Line Speed en de Line CX meer bedoeld zijn voor fietsen waarmee je ook kunt rijden in gebieden buiten de openbare weg. Die laatsten hebben dan ook de mogelijkheid om een snelheid van 45 kilometer per uur te halen en geven je tot 340 procent ondersteuning wanneer je fietst. Het is dus een krachtig geheel en is vooral geschikt voor de eMountain Bike. De CX heeft daarbij als extra voordeel nog dat hij extra snel optrekt. Handig als je net een heuveltje op moet. De Performance Line heeft een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en geeft een ondersteuning tot 300 procent.

Elektrische fiets

Zelf heb ik een tijdje rondgefietst met een sportieve elektrische fiets uit de Performance Line en de Line Speed. In alle gevallen ging het om fietsen met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Het fijne aan de fietsen is dat ze enorm snel optrokken. Met een beetje kracht en souplesse zat je binnen een seconden of drie, vier op de snelheid van 25 kilometer per uur. Een andere fijne bijkomstigheid is dat de fiets niet erg afremt wanneer je op de 25 kilometer per uur gaat. Je merkt dat de ondersteuning minder wordt, maar niet dat hij afremt. Mocht je dus een fietser willen inhalen, dan kun je dat zonder problemen doen. Ook wist ik vanaf een heuvel een snelheid van 45 kilometer per uur te halen.

Elektrische fiets

PowerTube 650

Bij de nieuwe motoren voor de elektrische fiets krijg je ook een nieuwe batterij. De PowerTube 650 is een grotere versie van de reeds bestaande PowerTube 500. Hij is een slagje groter en heeft meer inhoud. Met 650 Wh heeft hij genoeg kracht om heel wat kilometers te maken. Hoe groot de actieradius uiteindelijk gaat zijn, dat hangt uiteindelijk af van de fiets waarop hij wordt gebruikt. Elementen als gewicht hebben daar namelijk invloed op. De PowerTube 650 is voornamelijk bedoeld voor de fanatieke gebruiker. Voor de stadsfiets, voor de gebruikers die per dag minder dan 15 kilometer afleggen, is er ook de kleinere PowerTube 400 aangekondigd. Uiteraard heeft die minder power, maar zal uiteindelijk ook goedkoper worden.

SmartphoneHub voor de elektrische fiets

Een andere aankondiging die werd gedaan, was de onthulling van de zogenaamde SmartphoneHub. Het lijkt een toevoeging te zijn voor de luxere varianten en geeft je de mogelijkheid om je smartphone op de fietscomputer vast te klikken. Met een speciale app wordt je smartphone dan de go to place om alles op je elektrische fiets bij te houden. Zo kon ik gebruik maken van een display-optie die tegelijkertijd liet zien hoe hard ik ging en hoe het er met mijn batterij voorstond, maar zag ik tegelijkertijd via Google Maps de route die ik wilde fietsen. Het maakte het geheel een stuk overzichtelijker en fijner.

Locksysteem

Tot slot werd er een nog een nieuwe mechanisch locksysteem aangekondigd. Wanneer je je on-board computer van de fiets afhaalt, gaat hij automatisch in een soort van lockmodus. Dieven kunnen de fiets dan nog wel meenemen, maar zonder de on-board computer die er op verbonden is, kan er nooit gebruik worden gemaakt van de voordelen van de elektrische fiets. De motor werkt namelijk niet op een andere on-board computer. Natuurlijk moet je nog altijd je fiets op slot zetten, maar deze combinatie zorgt er voor dat een elektrische fiets net iets minder gevoelig is voor diefstal. Lock werkt wel enkel via Kiox, wat een betaalde service is van Bosch.

Dus wanneer je in 2020 een elektrische fiets gaat kopen, dan zijn dit de technologische vernieuwingen om absoluut naar uit te kijken. Wil je meer lezen over elektrische fietsen? Kijk dan hier.

Reageer op artikel:
Voor de elektrische fiets van 2020: Bosch eBike Systems
Sluiten