Elektrische fiets geïnspireerd door motor: dit ruige model is baas!

We zien regelmatig nieuwe elektrische fietsen voorbij komen van ambitieuze jonge fietsfabrikanten. Op de ene innovatieve nieuwe e-bike willen we maar al te graag een testritje maken, en bij het andere opvallende model hebben we zo onze vraagtekens. De nieuwe Cyrusher Everest XF900, die is geïnspireerd op een crossmotor, willen we zeker wel eens uitproberen.

De e-bike begon als een project op Indiegogo en wordt nu daadwerkelijk in productie gebracht. Hij is een beetje van alles: een sportieve elektrische fiets, een elektrische mountainbike en crossmotor in één. Een ding is zeker: je valt zeker op met de Cyrusher Everest onder je kont.

Cyrusher Everest XF900: opvallende elektrische fiets

De ontwerpers van de Cyrusher Everest zetten breed in met deze nieuwe elektrische fiets. De e-bike heeft opvallende retro elementen, maar heeft tegelijkertijd de looks van een soort elektrische mountainbike. Of het ontwerp tof is, dat is subjectief, maar waar niet over gedebatteerd hoeft te worden is de kracht van deze fiets. Dankzij de Bafang Motor met 750 Watt en 80Nm (een achterwielmotor) en een Samsung cell accu met 48V rijd deze fiets met groot gemak heuvels op en af.

De elektrische fiets behaalt een snelheid van maximaal 45 kilometer per uur, waardoor het dus eigenlijk geen e-bike maar een speed pedelec is. Dat betekent dus dat hij in Nederland moet worden voorzien van een nummerplaat en dat je als bestuurder een helm op moet. Voor een speed pedelec gelden namelijk dezelfde regels in het verkeer als voor brommers.

Cyrusher Everest XF900
Cyrusher Everest XF900 (Afbeelding: Indiegogo)

Sterke Bafang achterwielmotor

Nederland is zo plat als een dubbeltje en heeft geen serieuze bergen. Dat is jammer, want de snelle Everest XF900 is speciaal ontworpen om moeiteloos over heuvels en bergen te fietsen. Al is de naam ‘Everest’ zelfs voor een elektrische fiets met een motor met 80Nm wat ambitieus.

De motor van de Everest XF900 is in het achterwiel verwerkt. Dit heeft als nadeel dat er veel spanning staat op het achterwiel en zijn spaken. Daardoor slijt het achterwiel van een elektrische fiets met achterwielmotor sneller en is soms eerder aan vervanging toe.Een achterwielmotor heeft het voornamelijk zwaarder in hogere temperaturen en wanneer het wegdek ook is opgewarmd (bijvoorbeeld warm asfalt). Die vangt dan namelijk de hitte van de weg op, en de warmte die ontstaat door de frictie van het wiel met de weg en van jouw trapkracht.

Cyrusher elektrische fiets
Cyrusher Everest XF900 (Afbeelding: Indiegogo)

Een voordeel van een achterwielmotor als deze is echter dat je het voorwiel makkelijk kunt bewegen en dat het achterwiel maximale tractie heeft met de ondergrond. Dat is wel zo lekker (en veilig) wanneer je bergafwaarts fietst.

Reageer op artikel:
Elektrische fiets geïnspireerd door motor: dit ruige model is baas!
Sluiten