Ello, het reclamevrije sociale netwerk met een goede wil; of toch niet?

Als je een beetje op de hoogte bent van het laatste technieuws moet het je niet zijn ontgaan. Er is een nieuw sociaal netwerk op het wereldwijde web bijgekomen dat verre van met Facebook te vergelijken is. Maak kennis met Ello. Een reclamevrij sociaal netwerk dat sinds een dag of drie hard aan het groeien is. Het aantal gebruikers is nu nog onbekend, maar sinds de start groeide het met zo’n 31.000 gebruikers per uur (ook andere getallen worden op het web genoemd). En dat terwijl je niet zomaar een account kunt aanmaken. Om de groei in handen te houden werkt Ello met een uitnodigingssysteem. Een bestaande Ello-gebruiker moet je een uitnodiging sturen zodat je ermee aan de slag kunt. Je kunt ook een uitnodiging bij Ello aanvragen, maar dan moet je wachten totdat Ello zo vriendelijk is om je toegang te geven.

 
Reclamevrij sociaal netwerk
Op de about-pagina van Ello is te lezen dat het dus gaat om een simpel doch prachtig reclamevrij sociaal netwerk dat door een kleine groep mensen is gemaakt. Ze verkopen geen advertenties en verkopen ook geen data aan andere partijen. Dit in tegenstelling tot praktisch alle andere sociale netwerken. Volgens de guys van Ello worden bij deze sociale netwerken (namen worden niet genoemd) achter de schermen legers aan salesmensen ingezet om advertenties te verkopen en data miners worden ingezet om elke beweging die jij op het netwerk maakt vast te leggen en te analyseren. “Jij bent dus het product dat wordt gekocht en wordt verkocht,” aldus de oprichters van Ello. Vervolgens gaan ze hier nog een beetje op door, maar de boodschap is duidelijk. De oprichters Paul Budnitz, Todd Berger & Lucian Föhr en de guys van Mode Set willen mensen een platform bieden waar ze vrij met elkaar kunnen communiceren, hun privacy wordt gewaarborgd en geen last hebben van die vervelende reclames.

Geld verdienen?
Maar hoe gaan ze dan geld verdienen? Goede vraag! Binnenkort zullen er voor gebruikers speciale features beschikbaar worden gesteld waarvoor je moet betalen als je hier gebruik van wilt maken. Wat deze speciale features zijn is nog onduidelijk. Dit model herkennen we van mobiele games waarin je in-app aankopen kunt doen. Je kunt er ook voor kiezen om geld te doneren om Ello als reclamevrij sociaal netwerk beter en beter te maken.

 
Investering(en)
Toch schuilt hier nog de vraag of er informatie verborgen wordt gehouden. Of er informatie dat niet op de about-pagina staat beschikbaar is. En dan doelen we op geld. Investeringen. Aral Balkan, de oprichter van ind.ie, heeft namelijk een interessant stuk op Medium geplaatst waarin hij aangeeft dat er wat informatie achterwege wordt gehouden. Mede-oprichter Paul vroeg Aral op een dag of hij hem van advies over Ello wilde voorzien. Dit vond hij prima, want het was immers voor een onafhankelijke groep mensen die het juiste proberen te doen. Een aantal Skype-sessies volgden. Wat Aral alleen niet wist, is dat de oprichters helemaal niet zo onafhankelijk meer zijn. Ze hadden namelijk al 435.000 dollar aan investeringen bij FreshTracks Capital binnengehaald. En volgens Aral houdt dit in dat je je product al hebt uitgezwaaid.

En daar heeft ‘ie een punt. Een investeringsmaatschappij investeert geld in een bepaalde belofte, zoals een x-aantal gebruikers. Wordt deze belofte gehaald dan wordt het product vaak doorverkocht of gaat het bedrijf de beurs op. Je hebt je gebruikers dus al verkocht. Ook al lijkt het hier in eerste instantie niet op en is de boodschap op de about-pagina nog zo mooi. Het is dan ook de vraag bij hoeveel gebruikersaantallen dit zal plaatsvinden en wanneer de about-pagina wordt aangepast. Het komt nu nog over dat het door een groep onafhankelijke creatieven is opgezet. Dat kan misschien oorspronkelijk het idee zijn geweest, voordat de het geld van een investeringsmaatschappij aannamen. Ello-gebruiker @waxpancake heeft hier ook een interessant stuk over geschreven.

 
Maar is Ello cool?
Of het sociale netwerk vanuit een goede wil is opgezet of niet, is wellicht voor het grote publiek niet zo belangrijk. Het gaat erom of het cool is om te gebruiken en of al je vrienden er gebruik van maken. Onze eerste ervaringen met Ello zijn niet fantastisch. Het ziet er allemaal erg basic uit. Nu hoeft dat geen minpunt te zijn, maar de huidige opzet is wel erg minimalistisch. Daarnaast hebben we geen idee wie van onze vrienden op Ello zit. Deze kun je niet eenvoudig via Facebook en Twitter vinden. Verder werkt het met een timeline en kun je berichten en afbeeldingen plaatsen. Je profiel kun je uiteraard ook her en der customizen en is dit niet veel anders dan bij Facebook of Twitter. Alle beschikbare functionaliteiten vind je hier. Dat geldt ook voor de functionaliteiten die binnenkort worden toegevoegd.

Ok, het is een beta-versie dus er is nog genoeg ruimte voor verbetering, maar dit nieuwe sociale netwerk zal nu vooral populair zijn bij de zogenoemde early adaptors, maar zal waarschijnlijk niet bij het grote publiek aanslaan. Daar is Facebook nou eenmaal te groot voor. En soortgelijke alternatieven zoals App.net en Diaspora hebben ook moeite om de harten van het grote publiek te winnen. Wil je Ello toch graag uitproberen? Neem dan hier een kijkje en vraag een uitnodiging aan.

Reageer op artikel:
Ello, het reclamevrije sociale netwerk met een goede wil; of toch niet?
Sluiten