EPOS H3 Hybrid: alleskunner onder gamingheadsets

Games Jelle van Es 14 sep 2021

Een paar jaar geleden maakte ik kennis met EPOS. Een bedrijf dat zich specialiseert in het op de markt brengen van headsets. En dan met name gaming headsets. Met de EPOS H3 Hybrid hebben ze nu een nieuw model uitgebracht.

De EPOS H3 Hybrid is een Closed Acoustic Gaming Headset die gebruik maakt van Bluetooth. Niet om draadloos mee te gamen, maar om de optie om tegelijkertijd een verbinding te maken met een smartphone en je game. En dat is toch wel behoorlijk uniek. Dit zijn de punten die me tijdens het gebruik zijn opgevallen.

EPOS H3 Hybrid Review

Bluetooth en gaming

De combinatie tussen gamen met een headset op je PlayStation 4 en tegelijkertijd een Bluetooth verbinding met je smartphone lijkt in eerste instantie wat vreemd. Waarom zou je dat doen? Bang om een belangrijk telefoongesprek te missen? Eigenlijk zit het anders. Het idee is dat je op deze manier met bijvoorbeeld Discord kunt chatten met je vrienden terwijl je speelt. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je cross-play speelt in Call of Duty en geen gedoe wil hebben met de chat functie daar. Op die manier is de headset dus goed te gebruiken. Ook kun je op die manier gewoon lekker chatten met vrienden terwijl je gamet. De dag even door bespreken terwijl je in FIFA 21 de ene na de andere goal scoort.

EPOS H3 Hybrid
Lekker winnen (Afbeelding: EPOS)

Zit heerlijk

Eén van de dingen die EPOS altijd goed doet, is een kwaliteitsproduct afleveren. Wat dat betreft bevalt de EPOS H3 Hybrid erg goed. De hoofdband zit comfortabel op je hoofd en de oorschelpen zijn lekker groot. Bovendien zorgt het materiaal er voor dat je oren niet warm worden wanneer je er een tijdje mee gamet. Zonder problemen kun je hem uren op je hoofdzetten en er geen last van hebben.

Comfortabel (Afbeelding: EPOS)

De EPOS H3 Hybrid houdt geluid goed buiten

Hoewel de EPOS H3 Hybrid geen noise cancellation heeft, mis je dat eigenlijk niet. Net als veel andere headsets in zijn assortiment is het EPOS met deze gamingheadset gelukt om het geluid echt goed buiten te houden. Wanneer ik hem op heb en aan het gamen zit, dan hoor ik bijna niet wanneer mijn vrouw iets aan mij vraagt. Dat vindt zij overigens vervelend, maar op die manier kan ik wel helemaal opgaan in de game zelf. En dat is toch uiteindelijk hetgeen dat je wil wanneer je losgaat.

Je hoort niet veel van buiten (Afbeelding: EPOS)

Op meerdere manieren te gebruiken

Het fijne aan de EPOS H3 Hybrid is dat hij op meerdere manieren is te gebruiken. Op de pc sluit je hem aan met de USB-kabel, maar voor de andere platformen gebruik je de standaard 3.5 mm kabel. Op die manier kun je hem dus op elke spelcomputer gebruiken. Ook is het mogelijk om de microfoon er makkelijk vanaf te halen. Dan kun je hem ook gewoon als draadloze headset gebruiken wanneer je naar buiten gaat of op de bank wil genieten van je favoriete podcast.

Neem hem mee naar buiten (Afbeelding: EPOS)

Wel wat prijzig

Er zijn veel punten waarop de EPOS H3 Hybrid indruk maakt. Er is alleen wel één nadeel: hij is nogal prijzig. 179 euro voor een gamingheadset die niet draadloos is, dat vind ik nogal wat. Zeker aangezien we de laatste tijd heel wat headsets hebben getest die de helft of zelfs een derde van de prijs was en ook behoorlijk goed werkte. Wat dat betreft is het dus wel een flinke investering, die eigenlijk alleen maar te verantwoorden is als je op meerdere platformen speelt.

Geen goedkoop ding (Afbeelding: EPOS)

De EPOS H3 Hybrid is nu beschikbaar en onder andere hier te scoren.