Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 20 aug 2018

F1 2018 Review: Een zeer fijne race-ervaring

Een nieuw jaar betekent natuurlijk een nieuwe F1-game. De serie heeft de laatste jaren telkens kleine stapjes in de goede richting gezet en met F1 2018 wordt die traditie voortgezet. Het is een game die qua aankleding perfect de F1-ervaring nabootst met de juiste logo’s en video layovers, waardoor je je gelijk thuis voelt. Maar dat is natuurlijk maar een klein punt. Het belangrijkste is dat F1 2018 je als speler een goede race-ervaring geeft met een hoop modi om mee los te gaan.

Qua modi is de carrièremodus zonder twijfel het meest belangrijk, maar het is ook mogelijk om losse races of raceweekenden te rijden. De optie om met klassieke wagens aan de slag te gaan keert tevens terug en in de online modus hoopt de ontwikkelaar dat de spelers netter gaan rijden dankzij de introductie van een soort safety rating. Het idee is dat je uiteindelijk alleen gekoppeld wordt aan spelers die net zo netjes of zo bruut rijden als jij zelf. Ideaal als je een hekel aan beuken hebt. Naast dit zijn deze vijf punten ons opgevallen.

Ziet er zeer netjes uit

Hoewel F1 2018 nog altijd op de EGO-engine draait en die inmiddels al wat aan de oude kant is, is het een game die er netjes uit ziet. De circuits zijn sterk nagemaakt, de auto’s ogen fantastisch en belangrijker: je hebt een goed gevoel van snelheid in je auto. Op die manier kijk je echt uit naar elke race die je kunt gaan beleven.

F1 2018

De carrièremodus is meer dan races afwerken

Waar de carrièremodus in het verleden niet meer was dan een reeks aan races die je moest afwerken, daar voelt het in F1 2018 als een geheel. Je wilt tijd doorbrengen in de oefensessies om op die manier experiencepunten te verzamelen, welke je nodig hebt om onderdelen van je auto te verbeteren. En tussen de sessies door krijg je interviews voorgeschoteld. Aan de hand van jouw antwoorden zul je dan bepaalde dingen sneller vrijspelen of word je interessanter voor andere teams. Je hebt zodoende meer het gevoel onderdeel te zijn van het grote circus dat de Formule 1 is.

F1 2018 screenshots 3

Rekening houden met je brandstof tijdens de race

Tijdens de race zelf is er ook van alles wat er speelt. Natuurlijk heb je rekening te houden met de banden en hoe snel die slijten. Ook moet je bij de race minstens één keer naar binnen om daar van bandensoort te wisselen. Wanneer je dat doet, levert een bepaalde strategische keuze op. En dan heb je ook nog rekening te houden met het brandstofverbruik. Als je iemand wilt inhalen, dan kun je er voor kiezen om deze tijdelijk hoger te zetten, maar als je op die stand te lang doorgaat, moet je daarna weer aan besparen.

F1 2018 screenshots 3

Goed racen is een uitdaging

Bovendien is de race zelf een fijne uitdaging. Het begint al met de start, waar een goede timing van levensbelang is. Meestal kwalificeer ik mijzelf wel in de top drie, maar dankzij mijn matige startvaardigheid val ik daarna snel terug. Vanaf dat moment is het zaak om mijn rondes perfect te rijden en op de lange rechte stukken via DRS mijn tegenstanders voorbij te rijden. Deze zullen overigens niet al te veel ruimte geven, waardoor het inhalen an sich een echte uitdaging is.

Rijden met klassieke wagens

Tot slot keert een feature uit F1 2017 terug. Andermaal kun je aan de slag met een aantal klassieke wagens. Deze kun je in een losse modus selecteren, maar je kunt er ook tijdens je carrière tijdens verschillende speciale evenementen aan de slag met klassieke wagens om zo bepaalde challenges te voltooien.

F1 2018 komt op 24 augustus uit en is dan beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Ook kun je de game bij ons winnen. We geven een PS4- en Xbox One-exemplaar weg. Het enige dat je daarvoor moet doen, is het onderstaande invulveld invullen. Meer weten over gaming? Bezoek dan onze overzichtspagina hier.

[contact-form-7 id=”326264″ title=”F1 2018″]

Reageer op artikel:
F1 2018 Review: Een zeer fijne race-ervaring
Sluiten