We besteden 50 miljoen uur minder op Facebook, en dat vindt Mark Zuckerberg oké

Facebook heeft gisteren de cijfers van het vierde kwartaal gepresenteerd. Ondanks het feit dat de winst van het bedrijf de verwachtingen overtrof, liet het ook weten dat er een significante afname is in het aantal uren dat mensen spenderen op het sociale medium.

Minder uren door nieuwe strategie

Op dagelijkse basis wordt er ongeveer vijftig miljoen minder uur doorgebracht op het sociale netwerk door Facebook-gebruikers, dan in het vorige kwartaal. Dit liet Facebook-CEO Mark Zuckerberg gisteren weten. Het is niet hel gebruikelijk dat een bedrijf tijdens het bekendmaken van hun kwartaalcijfers ook aandacht geeft aan dit soort negatieve statistieken.

De afname in het aantal gebruikersuren is een resultaat van de veranderingen die Facebook heeft doorgevoerd op de tijdlijn van mensen. Het bedrijf wil zich weer meer gaan focussen op de interactie tussen mensen onderling op hun platform, in plaats van de interactie tussen bedrijven en mensen.

Facebook

Na het bekendmaken van het dalende aantal gebruikersuren verkochten een aantal grote investeerders snel hun aandelen in het bedrijf. Tijdens een conference call werd het vertrouwen van de aandeelhouders al weer gewonnen; aan het einde van de conference call was de beurswaarde van Facebook al weer met 1,7% gestegen.

Zuckerberg legde tijdens de presentatie de nadruk op het belang van het verbinden van mensen op het sociale netwerk, in plaats van het maximaliseren van het aantal uren dat ze er op spenderen.

Zwaar jaar voor Facebook

Ondanks de afname in het aantal uren dat men gebruik maakt van het social medium, heeft het bedrijf in het vierde kwartaal wel een flinke groei doorgemaakt van 61 procent. Daarbij komt dat er 14 procent meer mensen iedere dag inloggen op het platform, in vergelijking tot hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Facebook

Ondanks deze groene cijfers omschreef Zuckerberg 2017 als een ‘hard year‘ voor zijn bedrijf. Het bedrijf heeft de laatste paar maanden flink wat kritiek te verduren gekregen, van insiders, oud-medewerkers en ook van mede oprichters, over het beleid dat het bedrijf al jaren voert.

Het bedrijf heeft onlangs een nieuw ‘privacy-centrum’ online gezet waarin je meer inzicht krijgt in wat Facebook allemaal over jou weet, en waarmee je je eigen privacy-instellingen gemakkelijker kunt aanpassen. Hier lees je er meer over.

Reageer op artikel:
We besteden 50 miljoen uur minder op Facebook, en dat vindt Mark Zuckerberg oké
Sluiten