Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn Digital 31 juli 2020

Facebook bang dat het advertentie-inkomsten verliest door iOS 14

Facebook verdient een hoop geld met advertenties. Wellicht gaat Apple daar een stokje voor steken met iOS 14, het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone.

Er wordt steeds meer bekend over iOS 14. Een aantal beta-versies zijn al te downloaden. De complete versie laat nog wel even op zich wachten. Deze komt waarschijnlijk ergens in oktober als de iPhone 12 wordt gepresenteerd door Apple. Facebook kijkt daar met spanning naar, aangezien het bang is om advertentie-inkomsten te gaan verliezen.

iOS 14 is slecht nieuws voor Facebook

iOS 14 laat gebruikers meer controleren met wie ze hun data willen delen. Zo is het mogelijk om tracking tussen verschillende apps uit te schakelen. Facebook is bang dat het hierdoor advertentie-inkomsten gaat mislopen omdat het hierdoor minder weet van de gebruikers aan wie het advertenties toont. “We proberen erachter te komen wat deze veranderingen voor ons gaan betekenen en het advertentielandschap in het algemeen. Het wordt hierdoor lastiger voor app-makers en anderen om te groeien met advertenties op Facebook en elders” laat CFO David Wehner van Facebook weten aan CNBC.

Tot nu toe kunnen adverteerders gebruikmaken van het ID-nummer van een toestel om gericht te adverteren op basis van de interesses van een gebruiker. In iOS 14 moet een app die hiervan gebruik wil maken eerst toestemming vragen aan de gebruiker. Vermoedelijk gaan veel gebruikers dit weigeren, waardoor er random advertenties zullen staan in plaats van op basis voor interesses. Daardoor wordt er ook minder op advertenties gedrukt, waardoor partijen als Facebook veel minder zullen verdienen.

‘Vooral kleine bedrijven de dupe’

Wehner zegt het vooral erg te vinden voor kleine bedrijven. “Onze mening is dat Facebook en gerichte reclame levensaders zijn voor kleine bedrijven. Vooral tijdens Covid zijn we bang dat agressieve regelgeving deze levensaders gaat doorsnijden. Dat in een tijd waarin het essentieel is voor kleine bedrijven om te herstellen en te groeien.”

Overigens lijken we niet heel veel medelijden met Facebook zelf te hoeven hebben. Voor het derde kwart van dit jaar verwacht het een omzetstijging van tien procent. Dit is meer dan analisten voorspellen. Zij gaan uit voor een groei van 7,9 procent. Met de nieuwe opties in iOS 14 kan het echter een stuk lager gaan uitvallen.

Reageer op artikel:
Facebook bang dat het advertentie-inkomsten verliest door iOS 14
Sluiten