Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 11 apr 2018

Mark Zuckerberg sluit betaalde versie Facebook niet uit

Facebook is altijd al gratis geweest, je hoeft er geen abonnement voor af te sluiten. Althans, gratis kunnen we het niet echt noemen. Je betaalt immers met je data en je privacy, zo bleek vooral de afgelopen weken.

Doordat Facebook jou kan overspoelen met gerichte reclame, blijft het sociale netwerk gratis toegankelijk. De afgelopen weken bleek echter door het Cambridge Analytica-schandaal, dat het verzamelen en delen van jouw data veel verder gaat dan men verwachtte.

De oplossing: een betaalde versie van Facebook

De oplossing? Steeds meer gebruikers tonen interesse in een betaalde versie van Facebook, zonder reclame. En, als het even meezit, zonder het verzamelen van data en het aantasten van je privacy. Een onmogelijke toekomstdroom? Nou niet bepaald, zo bleek gisteren.

Mark Zuckerberg Facebook

Facebook CEO Mark Zuckerberg moest voor het Amerikaanse Senaat komen, waar hem een flinke lading aan vragen werd gesteld. Senator Orrin Hatch wees daarbij op een meeting met Zuckerberg in 2010: “Je zei toen dat Facebook altijd gratis zal blijven. Is dat nog steeds je bedoeling?”

Het antwoord van de CEO valt op: “Senator, ja, er zal altijd een gratis versie van Facebook zijn. Het is onze missie om iedereen wereldwijd te helpen om in contact met elkaar te komen, ” aldus Zuckerberg. “Om dat voor elkaar te krijgen, geloven we erin dat we een service moeten leveren die iedereen zich kan veroorloven.”

Mark Zuckerberg sluit betaalde versie niet uit

De techmiljardair sluit een betaalde versie dus niet uit, waar dat eerder wel het geval was. Hoopvolle gebruikers lezen hierin dat we na het recente schandaal een betaalde versie kunnen verwachten van Facebook. Dat is net iets te kort door de bocht, maar dat Zuckerberg het niet uitsluit, is al een flinke stap.

Het zou een interessante oplossing zijn voor de huidige privacy-problemen. Tegelijkertijd is het ook een complexe logistieke puzzel, die het verdienmodel van Facebook compleet op zijn kop zou zetten.

Het antwoord bevestigt wat al werd vermoed: de enige alternatieven voor het verzamelen van persoonlijke data zijn een betaalde versie, of compleet met Facebook stoppen.

Toevallig werd Facebook COO Sheryl Sandberg hetzelfde gevraagd tijdens een televisie-optreden: “Zouden jullie met een tool kunnen komen die je ervoor laat kiezen dat Facebook niet je persoonlijke data gebruikt voor reclames?”

Sandberg gaf daarop een vrij ambigu antwoord: “We hebben verschillende soorten opt-out. We hebben dat echter niet op het hoogste niveau. Dat zou een betaald product moeten zijn.”

Het onderstreept hoe essentieel het gebruiken van persoonlijke data voor Facebook is. De kern van hun verdienmodel, en dat is logisch. Sandberg’s antwoord bevestigt wat al werd vermoed: de enige alternatieven voor het verzamelen van persoonlijke data zijn een (nog niet bestaande) betaalde versie, of compleet met Facebook stoppen.

Waar kies jij voor? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom dit schandaal.

?Lees ook: Bye Bye Facebook, hallo Hyves!

Reageer op artikel:
Mark Zuckerberg sluit betaalde versie Facebook niet uit
Sluiten