Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 25 okt 2018

Facebook bevestigt productie van eigen AR-bril

Facebook begint als platform steeds meer te falen. Gezeik rondom privacy, gezeik rondom Mark Zuckerberg en gezeik rondom het hele platform: het is wel eens beter gegaan. Toch probeert het bedrijf zich ook steeds meer te richten op hardware. Zo werd op het TechCrunch AR/VR event bevestigd dat Facebook druk bezig is met de productie van een eigen AR-bril. 

Facebook’s eigen AR-bril

Het gerucht dat Facebook een eigen Augmented Reality bril aan het maken is, ging al enige tijd rond. Een officieel bericht over de productie was er echter nooit. Tot nu. Op het TechCrunch AR/VR evenement bevestigde Facebook’s hoofd van AR de productie. Ficus Kirkpatrick vertelde aan TechCrunch dat het bedrijf zich aan het richten is op hardware.

“Natuurlijk zijn we ermee bezig! We bouwen hardware producten en gaan er op vooruit. We willen dat deze brillen realiteit worden en ik denk dat wij onze bijdrage willen leveren bij de productie daarvan.”

Zonder twijfel het beste bewijs wat we tot nu toe hebben over de AR-brillen. Het product zou Facebook‘s kans kunnen zijn om een eigen mainstream apparaat te beheren. Iets wat het bedrijf de afgelopen tien jaar niet heeft kunnen doen door de, bijna verplichte, gebondenheid tot de smartphone. Een actie waarbij het bedrijf altijd in de handen van Google en Apple heeft gelegen.

Een andere richting

Facebook begint een andere richting in te slaan. Het bedrijf lanceerde eerder deze maand haar Facebook Portal: een eigen Google Home achtig device. Met de productie van de AR-bril, die nog in de kinderschoenen staat, breidt Facebook ook hier uit. Een move die wel met enige concurrentiestrijd gepaard gaat overigens. AR startups als Magic Leap en Thalmic Labs zijn bezig om de eerste lading headsets en brillen uit te brengen. Microsoft wordt, door middel van de HoloLens, gezien als een marktleider en Google Glass is ook nog steeds in productie. Bedenk daarbij dat Apple hulp krijgt van ontwikkelaars als Akonia Holographics en Vrvana. De concurrentie is aanwezig en niet zo’n beetje ook. Facebook zal aan de touwtjes moeten trekken.

Maar het is zeker een slimme zet. Met het drama wat zich rondom het bedrijf heeft afgespeeld dit jaar, is een frisse wind wel nodig. Zeker wanneer je erbij bedenkt dat het platform zelf steeds meer dood begint te bloeden. Iets wat het bedrijf zelf ook zonder enige twijfel ziet. De stap om zich te richten op een andere markt voor de toekomst, kan het bedrijf zomaar redden.

Reageer op artikel:
Facebook bevestigt productie van eigen AR-bril
Sluiten