Nieuwe ‘clear history’ tool van Facebook verwijdert niets

Apple rmens 22 aug 2019
Leestijd: 2 minuten

Het is eindelijk zover. Meer dan een jaar nadat Mark Zuckerberg tijdens de Facebook F8-conferentie in 2018 aankondigde een ‘clear history’-tool te maken, waarmee gebruikers oude gegevens die door het sociale netwerk zijn verzameld kunnen ver­wijderen, heeft het bedrijf er iets van laten zien. De tool is echter een beetje teleurstellend.

De clear history-functie is vanaf nu in Ierland, Spanje en Zuid-Korea beschikbaar. Wereldwijde uitrol laat nog een paar maanden op zich wachten. Met de tool kunnen gebruikers data die door Facebook op websites en in apps is verzameld loskoppelen van hun account. Van echt verwijderen is geen sprake.

Off-Facebook Activity

In een blogpost vertelt Facebook wat de tool precies doet. Door tracking pixels, de like-knop en andere integraties in websites en apps, verzamelt Facebook ook data over wat je elders op internet doet. Dit noemt het sociale netwerk van Mark Zuckerberg “Off-Facebook Activity”. Na het gebruik van die nieuwe tool blijft de data bestaan, maar worden alle verwijzingen naar je account gewist. Daarnaast is het mogelijk om bedrijven te blokkeren, zodat deze in de toekomst geen data meer sturen naar Facebook.

Waarom alleen anonimiseren en niet verwijderen? “Pogen om veel informatie uit verschillende databases in veel verschillende tabellen en rijen te verwijderen, kost veel tijd en werkt mogelijk niet betrouwbaar”, aldus engineers van het sociale netwerk. Oftewel: er is zoveel data dat verwijderen onbegonnen werk is.

facebook clear history
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Facebook

Vertraging door slecht geïndexeerde data

De “Off-Facebook Activity” wordt gebruikt om advertenties die gebruikers zien verder te personaliseren. Het loskoppelen van deze data van je profiel zorgt er dus voor dat je minder relevante advertenties te zien krijgt. Het bedrijf van Mark Zuckerberg rekent daarom op een terugval in inkomsten als veel mensen de optie om geen data van externe apps en sites meer naar Facebook te sturen inschakelen. Er kan dan immers minder gericht geadverteerd worden. De vraag is echter maar hoeveel gebruikers de tool kunnen vinden en ook zullen gebruiken.

Dat de functie meer dan een jaar vertraging opliep, komt volgens het sociale netwerk omdat de functie lastig technisch te implementeren was. Data van gebruikers staat op veel verschillende plaatsen opgeslagen en is lastig te vinden. Volgens Facebook werden de gegevens verkeerd geindexeerd, namelijk op datum en tijd en niet op het ID van een gebruiker. Dat maakte het lastig om uit te zoeken welke data bij welke gebruiker hoorde.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen