Waarom je niet nu moet stoppen met Facebook
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F04%2FfacebookDelete.jpg)
Omdat er de laatste tijd allerlei schokkende dingen aan het licht zijn gekomen over Facebook en hun omgang met je privacy, roepen veel mensen op om te stoppen met het social media platform. En gezien de recente ontwikkelingen lijkt dit een heel goed plan. Volgens de privacy designer Tijmen Schep moet je dat inderdaad doen, maar nu nog niet. Je zou moeten wachten tot na 25 mei.
Na invoering GDPR
Waarom zou je moeten wachten tot na 25 mei en niet meteen een einde maken aan je Facebook leven? Op 25 mei gaat namelijk de nieuwe EU privacywet General Data Protection Regulation (GDPR) in en moeten bedrijven zich aan strikte regels houden met betrekking tot de gegevens die ze van je verzamelen. Als ze zich niet aan de regels houden, riskeren ze behoorlijke boetes die in de miljoenen euro’s kunnen oplopen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F04%2FfacebookDelete.jpg)
Facebook data wordt voor GDPR niet verwijderd
Schep geeft aan in een tweet dat als je je account voor 25 mei verwijdert, Facebook je account data gewoon bewaart. Je zou dan echter zelf buitengesloten zijn en nergens meer bij kunnen. Door je Facebook account na 25 mei te deleten, zou Facebook geforceerd zijn om je data ook daadwerkelijk te verwijderen van zijn servers en zou je pas echt vrij zijn van het netwerk.
@arjenlubach Stoppen met Facebook kun je het beste pas na 25 mei doen, dan is de nieuwe EU privacywet in werking, en dan pas moet Facebook je data ook echt deleten. Als je voor dat moment je profiel delete houden ze je data, maar ben je zelf buitengesloten. #GDPR #deletefacebook
— Tijmen Schep (@tijmenschep) April 10, 2018
Op zijn Twitter profiel geeft Schep verder aan de samenleving te helpen met het begrijpen en vermijden van “social cooling”. Dit is een term die hij zelf zou hebben bedacht om mensen te wijzen op de negatieve effecten van het leven in een “Big Data” samenleving op de lange termijn. Facebook lijkt een goed voorbeeld te zijn van hoe het verzamelen van persoonlijke data negatieve gevolgen kan hebben. De social media site zou overigens nog veel meer van je verzamelen dan je denkt.