Stefan Keerssemeeckers
Stefan Keerssemeeckers Digital 27 feb 2015

Facebook en hulpinstanties willen voorkomen dat gebruikers zichzelf iets aan doen

Als je in het dagelijks helemaal vastloopt, zijn er behoorlijk wat opties om even met iemand te praten. Familie en vrienden, maar ook hulplijnen als de Kindertelefoon, Stichting Korrelatie of zelfs de hulplijn Zelfmoordpreventie. Online zijn deze instanties ook bereikbaar, maar alleen als je ze zelf opzoekt. Als het aan Facebook ligt verandert dat: ze beginnen binnenkort een pilot in de Verenigde Staten waarbij hulpinstanties 24 uur per dag een oogje in het zeil houden.

Zodra iemand verontrustende posts op Facebook plaatst, bijvoorbeeld over depressie, zelfverminking of zelfs zelfmoord wordt de post geflagget. Daarna zal een hulpinstantie zo snel mogelijk contact op proberen te nemen, en stuurt Facebook een melding met contactgegevens van instanties of goede vrienden.

Facebook werkt voor het project samen met verschillende hulpinstanties. De pilot begint de komende maanden in de VS, maar op de langere termijn probeert het sociale netwerk deze feature in alle landen uit te rollen. Interessant initiatief!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Facebook en hulpinstanties willen voorkomen dat gebruikers zichzelf iets aan doen
Sluiten