Raymon Mens
Raymon Mens Tech 1 mei 2018

Facebook F8 2018: de vijf belangrijkste aankondigingen

Facebook heeft dinsdagavond zijn F8 2018 conferentie gehouden. Die is helemaal en gericht op het aankondigen van nieuwe innovaties en functies voor ontwikkelaars. Mark Zuckerberg stond op het podium om de nieuwigheden te onthullen.

Na het schandaal rondom Cambridge Analytica is natuurlijk aandacht voor privacy, maar Facebook wil zich ook in de dating-markt aan begeven. Natuurlijk komt ook Instagram aan bod en zet Facebook-dochter Oculus de eerste stap in het mainstream maken van VR. Dit zijn de belangrijkste aankondigen van Facebook F8 2018.

1) Clear History

Hoe kon het ook anders. Facebook kondigde een functie aan die goed is voor de privacy van gebruikers, genaamd Clear History. Hiermee kun je net als in een browser je surfgeschiedenis wissen. Facebook verzamelt namelijk gegevens middels tracking op websites en in apps. Dat kan omdat veel websites een like-knop of ander tracking-element van Facebook plaatsen. Op de site en app van het sociale netwerk verschijnt straks een knop die je deze gegevens laat verwijderen. De gegevens zullen vrijwel meteen verwijderd worden. Momenteel bewaart het sociale netwerk ze nog 90 dagen.

Naast het verwijderen van je surfgeschiedenis, onthulde Mark Zuckerberg tijdens Facebook F8 ook dat het mogelijk wordt om tracking buiten Facebook om permanent uit te schakelen. Adverteerders ontvangen dan geen gegevens meer die naar jou te herleiden zijn, maar alleen anonieme gegevens. Deze functie is alleen in te schakelen als je een Facebook-account hebt. Volgens Zuckerberg zijn deze functies in samenwerking met academici en voorvechters van privacy ontworpen en binnenkort beschikbaar.

Facebook F8 2018 Clear History

2) Dating

Pas maar op Tinder en Grindr! Facebook F8 stond namelijk in het teken van liefde. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg gaat namelijk een datingfunctie aanbieden. Gebruikers kunnen straks een dating-profiel aanmaken dat los staat van hun normale Facebook-account. Dit profiel is niet voor familie of vrienden te zien, maar neemt wel alles wat Facebook van de gebruiker weet over om een goede match te maken. Gebuikers gekoppeld aan de hand van gedeelde interesses, groepen, evenementen en gemeenschappelijke vrienden. Later dit jaar start een pilot, meer details volgen later.

Mark Zuckerberg benadrukte dat er meer dan 200 miljoen Facebook-gebruikers hun relatiestatus op ‘Single’ hebben staan. “Met onze focus op mensen op het verbinden van mensen op een betekenisvolle manier, zetten we in op serieuze relaties. Niet op hookups”, aldus Zuckberg. Er is dus toch nog een markt voor Tinder en Grindr.

3) Instagram krijgt videobellen

Instagram is net als WhatsApp eigendom van Facebook. Dus ook de van origine foto’s-app krijgt vernieuwingen. De eerste is videobellen. Het hing al enige tijd boven de markt, maar tijdens Facebook F8 2018 werd de komt van videogesprekken naar Instagram bevestigd. Je kunt straks vanuit het privéberichten-scherm van Instagram een videogesprek starten. Dat kan met een aantal deelnemers tegelijk, maar hoeveel is niet duidelijk. Mark Zuckerberg toonde een demo met vier deelnemers. De functie is ‘binnenkort’ beschikbaar.

Instagram Videobellen Facebook F8 2018
Voorbeeld van Instagram-videobellen.

4) Oculus Go verkrijgbaar

Dat Facebook van alle markten thuis is, bleek tijdens de F8-conferentie. Oculus is namelijk ook onderdeel van Facebook en brengt een standalone VR-bril genaamd Oculus Go uit. Dit moet de eerste mainstream VR-bril worden, het prijskaartje is 219 euro voor een bril van 32GB opslag en een variant met 64GB is kost 269 euro. De VR-headset werkt standalone, dus je hebt geen computer of smartphone nodig. VR-apps kunnen direct op de bril worden geinstalleerd.

Oculus Go heeft een 5,5-inch scherm met een resolutie van 2560 x 1440 pixels. Er zijn ook ingebouwde speakers en een microfoon. Er zijn grootste plannen, zoals het streamen van concerten en evenement in VR. Alle Gear VR-apps van Samsung werken op de bril. Bestellen kan vanaf nu.

Facebook F8 2018 Oculus Go

5) Stories vanuit alle apps

Stories zijn overal! De korte, uit zichzelf verdwijnende verhalen zijn een uitvinding van Snapchat, maar Mark Zuckerberg is er gretig mee aan de haal gegaan. Inmiddels hebben Facebook en Instagram de herhaling prominent in hun apps verwerkt. Tijdens F8 werd aangekondigd dat je een stuk meer kunt gaan delen op je Stories. Ontwikkelaars kunnen hun apps koppelen aan het Stories-platform van Instagram. Vanuit Spotify kun je straks bijvoorbeeld direct het nummer waar je naar luistert in je Story plaatsen. Er zal dan een mooie cover en link worden getoond.

Facebook F8 2018 stories
Reageer op artikel:
Facebook F8 2018: de vijf belangrijkste aankondigingen
Sluiten