Facebook maakt bedrijven van zwarte eigenaren gemakkelijker vindbaar

Facebook maakt het gemakkelijker voor gebruikers bedrijven te vinden die in handen zijn van zwarte eigenaren. Dit is onderdeel van het initiatief dat op meerdere plekken binnen het beleid van de socialmediagigant terugkomt, waarmee de zwarte gemeenschap beter ondersteund kan worden.

Admins van een pagina die gekoppeld is aan een bedrijf dat in handen is van een zwarte eigenaar, krijgen de optie aan te geven dat dit dus een bedrijfspagina is van een zwarte eigenaar. Er komt echter geen visueel aspect aan te pas. De pagina’s krijgen geen badge of label waaruit blijkt dat het bedrijf in handen is van een zwarte eigenaar. Je vindt de bedrijven wel gemakkelijk op de pagina waar bedrijven in handen van zwarte mensen in de spotlight gezet worden, aanwezig in de tab waar je bedrijven in de buurt vindt. Ze worden dus vertegenwoordigd in een speciale subsectie die hiervoor opgericht is.

Facebook
Klik/tap voor groter. (Afbeelding Facebook)

Facebook wil zwarte ondernemers helpen

Daarnaast krijgen mensen uit andere, oververtegenwoordigde groepen ook de kans zichzelf beter zichtbaar te maken. Facebook is overigens niet het enige bedrijf dat dergelijke bedrijven beter zichtbaar maakt in zoekresultaten en speciale subsecties. In juli introduceerde Google bijvoorbeeld al een speciale badge waarmee gebruikers die ondernemingen beter kunnen vinden. Daarnaast heeft internetplatform Yelp ook nieuwe tool geïntroduceerd, waardoor bedrijven in handen van zwarte ondernemers beter naar voren komen.

Verder heeft Facebook bekendgemaakt dat de socialmediagigant 40 miljoen dollar opzij zet voor de ondersteuning voor ondernemingen in zwarte handen. Dergelijke bedrijven die tot vijftig werknemers in dienst hebben, kunnen zich aanmelden voor de subsidie. Ook kiest de internetgigant zelf tienduizend ondernemingen uit die een deel van het geld ontvangen.

Het bedrijf heeft bovendien belooft 200 miljoen dollar te investeren in het kader van ondersteuning voor black-owned businesses en organisaties. De helft is gegaan naar kleine bedrijven, creators, en non-profitorganisaties, de andere helft is bedoeld voor leveranciers.

Reageer op artikel:
Facebook maakt bedrijven van zwarte eigenaren gemakkelijker vindbaar
Sluiten