Nieuwe reactieknoppen van Facebook: een tijdperk van digitale non-verbale communicatie is aangebroken

Al jaren doen wij niets anders meer dan het liken van content. Of dit nou foto’s, video’s of andere ongein is maakt ons niet zoveel uit. De mens wil nou eenmaal op de likeknop van Facebook klikken. Misschien wel zo’n duizend keer per dag. En als de duim blauw begint te kleuren, zetten we de wijsvinger in. En als we daarna alle vijf de vingers hebben gebruikt, is de duim ondertussen weer bijgekleurd zodat je weer opnieuw kunt beginnen. Goed, you get the point! Wij leven in een likesamenleving.

Maar wat als wij het niet met bepaalde content eens zijn? Dan laten wij vaak onze échte mening horen door een reactie achter te laten. Maar door een Facebook-update van vandaag zullen wij waarschijnlijk minder duimen en minder reacties op content op Facebook zien. Via digitale non-verbale communicatie laten wij weten wat we ergens van vinden. Geen duim of woorden, maar via een emotie. Een emoji die aangeeft of je iets geweldig of grappig vindt of waar je verbluft, verdrietig of boos van wordt. En dat ziet er zo uit:

Geen woorden, maar emoji

Het duurt dus niet lang meer voordat wij niet meer communiceren via woorden, maar alleen nog maar via emoji. Kijk maar naar de communicatie binnen WhatsApp. Via dit medium worden steeds vaker gesprekken gevoerd die alleen maar uit emoji bestaan. Zullen wij ons als mens zo evolueren dat we straks geen woord meer kunnen uitspreken, maar weer terug in de tijd gaan en via emoties onze mening laten horen? Is het tijd voor een ‘aap met handen voor z’n ogen’? De boys van deze Emoji maskers voorspellen in ieder geval gouden bergen.

Een hype of zeggen we de likeknop vaarwel?

Facebook heeft naar horen zeggen een lange tijd met de nieuwe reactieknoppen geëxperimenteerd en geconcludeerd dat het huidige pakket emoji het beste is om in te voeren. Wij vragen ons echter wel af of we binnenkort snel nieuwe reacties kunnen verwachten. Want we kunnen wel zeggen dat we iets grappig vinden, maar soms vinden wij iets super grappig en gebruiken hiervoor de ‘huilen van het lachen emoji’. Moeten we dan reageren of toch de reactieknop voor ‘Grappig’ inzetten? Wij raken er dan ook een beetje van in de war. Op Facebook zien we dat de andere reactieknoppen direct bij invoering volop worden ingezet. De ondertussen iconische likeknop kan hiermee wel eens van de troon worden gestoten. Want wanneer vinden wij nou iets leuk? Nee, wij vinden iets grappig of worden er boos door. Of zijn deze nieuwe reactieknoppen maar een hype en snakken wij over een maand weer terug naar de likesamenleving waarin likes en reacties centraal staan. Is het tijdperk van digitale non-verbale communicatie slechts van korte duur en is er daardoor maar plek voor één regel in de geschiedenisboeken van de toekomst?! We zullen het zien.

De échte waarheid achter de nieuwe reactieknoppen

Ach, of Facebook wil dat wij voortaan door het leven gaan als emoji-dieren maakt ze waarschijnlijk niet zoveel uit. Het gaat er uiteindelijk om dat Facebook door het gebruik van de nieuwe reactieknoppen meer over ons te weten komt. Hoe wij over bepaalde content denken. En dit kunnen ze aan adverteerders verkopen. Zo simpel is het. Voor nu is het aan jullie de vraag of je dit artikel ‘Geweldig’ vindt. Stem dan met een hart. Hebben wij boze emoties bij je opgewekt? Houd de ‘Leuk’ knop ingedrukt en kies de rechter reactieknop die een boos persoon moet voorstellen. Wij hopen in ieder geval dat er snel meer emoji beschikbaar worden zodat we écht onze mening vrijgeven (hier moet eigenlijk de ‘Waving Hand Sign’ emoji staan).

Reageer op artikel:
Nieuwe reactieknoppen van Facebook: een tijdperk van digitale non-verbale communicatie is aangebroken
Sluiten