Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 16 aug 2017

Facebook krijgt een makeover: dit zijn de updates die je niet mag missen

Iedere dag, ja letterlijk iedere dag, kun je in het nieuws iets lezen over Facebook. Een paar weken geleden werd duidelijk hoe Facebook-tv er uit moet komen te zien, gisteren kwam in het nieuws dat Facebook Marketplace binnenkort ook beschikbaar is in Nederland en deze week werd duidelijk dat het platform nog meer updates krijgt. Wat die updates zijn? Dat lees je hieronder.

Het nieuwsoverzicht gaat op de schop

De belangrijkste visuele wijzigingen op Facebook zijn terug te vinden in het vernieuwde nieuwsoverzicht. De veranderingen vind je terug in de desktopversie en in de iOS-app van het platform.

De wijziging die misschien wel het meest opvallend is voor de gebruiker heeft te maken met de reactieweergave onder berichten en foto’s. In de nieuwe weergave staan reacties in tekstwolkjes, vergelijkbaar met gesprekken in Facebook Messenger. Ook worden de vierkante profielfoto’s vervangen door ronde foto’s, meer in de stijl van Instagram (en LinkedIn). Verder wordt het contrast op het nieuwsoverzicht aangepast voor een betere leesbaarheid en wordt de voorvertoning van een gedeelde link groter.

nieuwsoverzicht

De reactieweergave op Instagram wordt overigens ook aangepast; deze gaat meer lijken op de reactieweergave van Facebook waarbij reacties op reacties inspringen. Dit worden ook wel ‘threads’ genoemd.

Iedereen houdt van gifjes

Facebook maakt het mogelijk om met de app gifjes te maken. De functie bestond al een tijdje, alleen was deze functie nog niet voor iedereen beschikbaar. Daar komt nu verandering in. De 2-seconden durende gifjes kun je direct delen via Facebook Stories, Messenger of het nieuwsoverzicht. Dit is best een toffe functie en is vooral in Messenger en op het nieuwsoverzicht een leuke toevoeging.

Facebook

Facebook pakt sites aan die traag laden

Het sociale medium gaat de links die het snelst laden bovenaan in je nieuwsoverzicht weergeven. Het is nogal vervelend wanneer je op een bericht klikt dat een link bevat die traag laadt. Daarom zullen deze berichten lager in je nieuwsoverzicht terecht komen en krijg je in het vervolg eerst de berichten te zien met links die wel goed werken.

Het houdt niet op, niet vanzelf

Naast deze drie vernieuwingen zijn er nog veel meer veranderingen die de komende tijd worden doorgevoerd op het platform. Sommige aanpassingen zul je als gebruiker merken en anderen zijn alleen zichtbaar voor bedrijven en adverteerders om bijvoorbeeld posts beter te analyseren. Zo komen er bijvoorbeeld ook meer reclames naar Messenger en wordt Stories ook beschikbaar voor de desktopversie. Alle updates worden de komende weken zichtbaar (of dus onzichtbaar) doorgevoerd.

Facebook

Het platform wil niet alleen online blijven, maar is nu ook bezig met het ontwikkelen van een slimme speaker. Zou jij Facebook’s virtuele assistent kopen?

Reageer op artikel:
Facebook krijgt een makeover: dit zijn de updates die je niet mag missen
Sluiten