Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 23 oktober 2018

Schoonmaak: Facebook introduceert groot redesign Messenger

De grote najaarsschoonmaak is dit jaar vroeg begonnen bij Facebook. Het sociale netwerk heeft dinsdagavond een compleet redesign onthuld voor de chat-app Messenger.

Grote redesign voor Facebook Messenger

Dat werd ook wel eens tijd. In de afgelopen jaren zijn er een hoop nuttige en minder nuttige features aan de app toegevoegd. Het resultaat? Een meestal onoverzichtelijk rotzooitje. Daar maakt het sociale netwerk nu eindelijk korte metten mee.

Dat merk je direct wanneer je de chat-app opstart. Onderaan zijn nog maar drie tabbladen te zien, waar er eerst 9 (!) stonden.

Facebook Messenger redesign

Vice President Stan Chudnovsky gaf tijdens de bijbehorende persbriefing ruiterlijk toe dat de app rommelig was geworden: “Ontwikkeling is een sequentieel ding. Je bouwt een feature, dan bouw je er nog een, en nog een, en het stapelt allemaal op.”

De nieuwe focus van het bedrijf is een verademing: “We moeten weer simpel worden, en we moeten krachtig zijn, ” concludeerde Chudnovsky.

De chats-tab staat centraal in de nieuwe Messenger-app. Gebruikers krijgen direct toegang tot recente gesprekken, op chronologische volgorde.

Zelfde features, minder rommelig

Een tweede tabje laat al je contacten zien, en een derde Discover-tab verbergt alle games, merken en andere extraatjes die je waarschijnlijk zelden gebruikt.

Alle features en rommel is er dus nog, maar wordt niet meer continu in het gezicht van de gebruiker geduwd. Belangrijke features zoals videochats en het delen van foto’s zijn alsnog snel bereikbaar, maar dan met bepaalde bewegingen.

Messenger Lite diende als inspiratie voor het redesign. Dat is een lichtere (aanrader!) versie van Facebook Messenger, vooral ontwikkeld voor ontwikkelingslanden en armere markten.

Facebook Messenger redesign

“Elke keer als je een app simpeler maakt, gebruiken de mensen de app meer en meer. We hebben die lessen geprobeerd toe te passen bij het ontwerpen van Messenger 4.”

Ook Stories zijn nog steeds in de app te vinden, hoe controversieel ze dan ook mogen zijn. Facebook benadrukte nogmaals hoe populair de feature is op het sociale netwerk, al vragen we ons sterk af hoeveel mensen ze ook daadwerkelijk binnen Messenger bekijken.

De overkoepelende statistieken blijven indrukwekkend: 1.3 miljard mensen gebruiken Messenger elke maand. 400 miljoen van die gebruikers gebruiken stem/video-chat. Ook worden er maandelijks maar liefst 17 miljard foto’s gedeeld.

Reageer op artikel:
Schoonmaak: Facebook introduceert groot redesign Messenger
Sluiten