Tech 17 jan 2018 Noah Korevaar

Facebook onthult eerste geheime wapen tegen Netflix: Sacred Lies

Facebook kondigde onlangs een drastische verandering voor jouw tijdlijn aan. Het sociale netwerk gaat meer aandacht besteden aan de content van jouw vrienden, en minder aan uitgeverijen. Oftewel, minder nieuws en artikelen, meer vakantiefoto’s en persoonlijke verhalen. In dit artikel leggen we je uit waarom Facebook daarvoor kiest.

Facebook gaat de strijd aan met Netflix

Het bedrijf wil dus gaan focussen op dat persoonlijke aspect. Terug naar waar het sociale netwerk aanvankelijk voor stond: connecten met je vrienden en familie. Daarnaast blijft Facebook de focus leggen op content, eigen content. Dat is al begonnen met het betalen voor livestreams, het uitzenden van sportcontent en investeringen in video. Een verrijking van je tijdlijn, met vaak actuele onderwerpen.

Facebook Netflix serie

Dat is echter pas het begin. Het wordt steeds duidelijker dat Facebook direct de strijd aan wilt gaan met Netflix. Het komt nog lang niet in de buurt van de streamingdienst, maar het sociale netwerk heeft plannen om dit jaar meer dan 1 miljard dollar aan originele content te besteden. Dan hebben we het niet over gezellige livestreams, maar high-end content. Series, documentaires en films.

Oftewel, wat je gewend bent van Netflix Originals. Het gaat dan niet meer om een korte video die toevallig voorbij komt in je tijdlijn. In plaats daarvan krijgt het sociale netwerk een aparte tab waarin je videocontent uitkiest en kijkt. Zoals je door Netflix scrollt. Het Amerikaanse bedrijf heeft als voordeel dat iedereen al op de dienst zit.

De echte vraag is dan ook: wat is de Stranger Things van Facebook?

De eerste Facebook Original: Sacred Lies

Nu is het een kwestie van die gebruikers ook naar de videocontent trekken. Hoe krijg je de consument die verveeld door zijn tijdlijn scrollt ook zover om jouw nieuwste serie te checken? Precies, met goede, originele, videocontent. De echte vraag is dan ook: wat is de Stranger Things van Facebook?

Facebook CEO Mark Zuckerberg

De komende maanden gaan we ongetwijfeld talloze potentiële antwoorden op die vraag krijgen. Die miljard dollar aan budget moet immers ergens aan worden besteed. Deze week hebben we al de eerste kanshebber te pakken: Sacred Lies. Dat is de werktitel van een uit tien afleveringen bestaande serie die Facebook zojuist heeft aangekocht. Oftewel, een Facebook Original.

Met die combinatie heeft Facebook een unieke invalshoek. Het sociale, persoonlijke community-aspect, gecombineerd met high-end entertainment.

Het gaat niet om een willekeurig low-budget project. Achter de horror-serie Sacred Lies zit de producent van onder andere True Blood, Supernatural en Jessica Jones. Daarnaast is de regisseur en schrijver van afleveringen van Breaking Bad en Californication ook van de partij. Dan hebben we het over Scott Winant en Raelle Tucker. Allebei veteranen in Hollywood.

Unieke middenweg

De serie is gebaseerd op een sprookje van de gebroeders Grimm genaamd The Handless Maiden, over een meisje zonder handen. Daarnaast wordt de novelle The Sacred Lies of Minnow Bly als basis gebruikt. De beschrijving zet meteen de toon: “Een handloze tiener ontsnapt van een cult en komt terecht in de jeugdgevangenis. Ze wordt ervan verdacht te weten wie haar cultleider heeft vermoord.”

Facebook Netflix serie

Facebook‘s huidige originele content bestaat op dit moment nog enkel uit low-end reality shows en video’s van populaire YouTubers. Deze aankoop laat zien wat de ambitie van het sociale netwerk is. Sure, content van gebruikers blijft belangrijk, maar daarnaast zal Facebook zich ook wagen aan big budget prestigeprojecten.

Met die combinatie heeft de Amerikaanse gigant een unieke invalshoek. De huidige plannen wijzen op de ambitie om een soort middenweg tussen YouTube en Netflix te worden. Het sociale, persoonlijke aspect, gecombineerd met high-end entertainment. Wordt het gratis? Gaan we hier allemaal van kunnen genieten? Die vragen worden later dit jaar beantwoord. Check ondertussen hier wat Facebook met jouw tijdlijn gaat doen.

Reageer op artikel:
Facebook onthult eerste geheime wapen tegen Netflix: Sacred Lies
Sluiten