Jouw nieuwsoverzicht op Facebook gaat drastisch veranderen

Het algoritme van Facebook gaat weer eens op de schop. Het platform moet weer om meer interactie met je ‘vrienden’ gaan. Dit betekent dat content van uitgevers en merken minder snel bovenaan je Facebookfeed komt te staan.

Facebook wil dat je minder tijd op het platform doorbrengt

Yes, je leest het goed. Mark Zuckerberg wil dat je minder tijd op de site en de app gaat doorbrengen. Er is namelijk een discussie gaande dat Facebook een verslavende werking heeft en daar moet iets aan worden gedaan. Facebook wordt vooral schadelijk (en als verslavend gezien), als het platform passief wordt gebruikt. Als er dus eindeloos door het nieuwsoverzicht wordt gescrollt zonder dat er interactie zoals liken of reageren plaatsvindt. Het tonen van meer content van je vrienden moet voor minder passief Facebook-gebruik zorgen.

Facebook

Het kan zijn dat wij in een bubble leven, maar reageren Facebook-gebruikers juist niet eerder op berichten van uitgevers en merken? Wij zijn in ieder geval geneigd om eerder op een artikel van Wired te reageren, dan op een bericht van onze vrienden. Dan krijg je weer meer van die zinloze status-updates te zijn. Wat ons betreft is Facebook dan ook steeds meer een nieuwsmedium geworden die ons van inhoud en entertainment voorziet. Een platform waar discussies door media worden aangewakkerd. Maar goed, volgens Facebook wordt ons welzijn bevordert door posts van vrienden te laten zien die wij het liefst willen delen of op willen reageren.

Bereik Pagina’s neemt af

Media, merken en organisaties moeten ermee rekening houden dat het bereik nog meer wordt afgenomen. Dat betekent dat uitgevers nog meer focus op andere distributiekanalen moet aanbrengen om de doelgroep te bereiken. Of er moet rekening worden gehouden met een flink social marketingbudget. Vervelend nieuws uiteraard als je als media in hoge mate afhankelijk van Facebook bent. Hoe groot de verdeling tussen content van vrienden en content van media in jouw Facebookfeed zal zijn is nog onbekend.

Video’s nog steeds belangrijk

Niet alles gaat overigens veranderen. Facebook blijft video’s nog steeds leuk vinden. Logisch, want door video’s blijven gebruikers langer op Facebook en vindt er over het algemeen een hoge interactie plaats. Vooral bij gelivestreamde video’s van pagina’s. Krijg jij als pagina weinig reacties, dan zul je nog meer in bereik worden gestraft.

Toch denken wij dat het wel mee zal vallen met een verlaagd gebruik van het platform. Het kan natuurlijk een strategische zet van Mark Zuckerberg zijn, om de critici tegemoet te komen. Daarnaast brengen wij de rest van onze tijd door met het sociale netwerk Instagram en WhatsApp-en wij erop los. Twee platformen waar Zuckerberg ook eigenaar van is. Daarnaast kun je als gebruiker ook je complete nieuwsoverzicht blokkeren als je daar behoefte aan hebt. Dat doe je met deze extensie.

Reageer op artikel:
Jouw nieuwsoverzicht op Facebook gaat drastisch veranderen
Sluiten