Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 24 feb 2018

Nieuwe EU wetgeving: Facebook moet gebruikers beter beschermen

Een van de grootste zorgen van velen van ons als je het hebt over de digitalisering van de samenleving is privacy. Wat gebeurt er met alle informatie die je het web op slingert en wordt deze data allemaal bewaard? Grote spelers als Google en Facebook weten ongeveer alles van je, of je het nou wilt of niet. Gelukkig voor velen komt er, dankzij een nieuwe regulering, verandering in de manier waarop grote bedrijven met persoonlijke data moeten omgaan. Dat brengt grote veranderingen mee voor Facebook.

EU trekt de broekriem aan

op 25 mei zal de EU’s General Data Protection Regulation (GDPR) in werking worden gesteld. Deze introduceert strengere regels over hoe bedrijven persoonlijke data van klanten mogen gebruiken en opslaan. Deze nieuwe regels hebben veel effect op techbedrijven van buiten de EU die binnen de U opereren. Zij kunnen straks niet meer zo vrij en lucratief gebruik maken van onze data als ze voorheen konden. Goed nieuws voor gebruikers als jullie en wij dus.

Facebook

Facebook mag privacy van gebruikers niet meer exploiteren

Door de invoering van de nieuwe regels zal Facebook de manier waarop ze met data van gebruikers omgaan moeten aanpassen. Dat geldt tenminste voor de Europese gebruikers. Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door de University of Carlos III in Madrid linkt het sociale netwerk meer dan 73 procent van zijn Europese gebruikers aan interesses die voortkomen uit gevoelige persoonlijke data. Dit geldt voor ongeveer 40 procent van de totale bevolking van de EU; een enorme hoeveelheid.

Wat deze studie hiermee zegt is dat de data van ongeveer 205 miljoen Europeanen niet volledig anoniem is. Hun identiteit kan worden achterhaald via de data die in het bezit van Facebook is. Dit kan de privacy van gebruikers in gevaar brengen en ze kwetsbaar maken voor phising attacks. Als gebruiker weet je uiteraard dat je wanneer je persoonlijke data deelt op Facebook, dat dit wat doet met je privacy. De manier waarop het sociale medium met jouw privacy omgaat zal wel gaan veranderen, omdat de huidige gang van zaken volgens de nieuwe regels strikt verboden is.

Facebook

De nieuwe Europese wet verbiedt het om persoonlijke data te categoriseren en vervolgens te exploiteren. Tenminste, niet als dit de privacy van gebruikers in het gedrang kan brengen. Zo maakt het sociale medium op dit moment gebruik van categorieën als politieke voorkeur, geloofsovertuiging en seksuele voorkeur. Volgens de onderzoekers aan de Spaanse universiteit maakt het bedrijf van Mark Zuckerberg op dit moment gebruik van de categorieën om advertenties te verbeteren. Dat is het punt waar het in de fout gaat. Als een bedrijf de nieuwe wetgeving overtreedt kan het een boede verwachten van maximaal vier procent van de totale jaarlijkse omzet van het bedrijf. Dat is niet mis.

Ga jij zelf veel merken van de nieuwe EU-regels? Dat weten we niet. Achter de schermen zal er in ieder geval het een en ander veranderen, wat ten goede komt van onze privacy. Thanks EU. Het sociale medium doet er in ieder geval alles aan om zo veel mogelijk data over ons te verzamelen, dat blijkt ook uit de overname van Onavo Protect.

Reageer op artikel:
Nieuwe EU wetgeving: Facebook moet gebruikers beter beschermen
Sluiten