Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Gadgets 18 sep 2019

‘Facebook en Ray-Ban werken aan een toekomst zonder smartphone’

Facebook is al jaren bezig met de ontwikkeling van een eigen Augmented Reality (AR) bril, maar lijkt het niet voor elkaar te krijgen om het klusje helemaal alleen te klaren. Daarom heeft het bedrijf hulp gezocht bij Luxottica: het moederbedrijf van brillenmerk Ray-Ban.

De Amerikaanse website CNBC meldt dat de twee partijen de handen ineen slaan om de bril, met codenaam Orion, volledig af te ronden. Al zal deze bril er overigens wel anders uit komen te zien dan we in eerste instantie dachten. Zo moet het niet een aanvulling worden op je smartphone, maar is het de bedoeling dat de bril de gehele smartphone gaat vervangen.

Facebook en Ray-Ban naar een toekomst zonder smartphone

Een toekomst zonder smartphones: we kunnen het ons anno 2019 amper voorstellen. Toch lijken Facebook en Luxottica er mee bezig te zijn. Dat weet de Amerikaanse website, door verschillende bronnen die bekend zijn met het project, te melden. Facebook is al jaren bezig met het ontwikkelen van een AR-bril, maar heeft het niet voor elkaar gekregen om het project volledig af te ronden. Dit had te maken met verschillende complicaties die zich in de ontwikkeling voordeden. De samenwerking tussen het moederbedrijf van Ray-Ban en Facebook moet ervoor gaan zorgen dat deze complicaties verholpen worden en de bril alsnog op de markt verschijnt. Naar verwachting zal dat tussen 2023 en 2025 worden.

De AR-bril moet er, volgens de bronnen van CNBC, voor gaan zorgen dat de smartphone “overbodig” gaat worden. Orion zou gebruikers de mogelijkheid geven om te bellen, informatie te tonen en te live-streamen via social media. Wanneer je deze zaken op een rijtje zet zal je al snel zien dat een virtuele assistent, die op kunstmatige intelligentie draait, niet mag ontbreken. Volgens eerdere informatie van CNBC denkt Facebook daar precies hetzelfde over en is het bezig met de ontwikkeling van zo’n assistent voor de AR-bril.

Facebook Ray-Ban AR-Bril
Facebook CEO Mark Zuckerberg (Bron: Amy Osborne/AFP)

Honderden medewerkers bezig met het project

In de Facebook Reality Labs, gevestigd in Redmond (Washington), zitten inmiddels honderden werknemers op het project. Zij zijn dagelijks bezig met het ontwikkelen van de technologie waarop Orion moet draaien. Een persoon binnen dit project laat via de Amerikaanse website weten dat Facebook het wat dat betreft ver weet te schoppen. Het enige probleem is dat het team in Redmond het niet voor elkaar krijgt om deze technologie te implementeren in een bril die daadwerkelijk te dragen is en die ook nog eens aantrekkelijk aantrekkelijk uitziet voor de consument.

Ondanks het feit dat Luxottica inmiddels betrokken is bij het project, geeft dat nog geen garantie dat we Orion ook daadwerkelijk te zien krijgen. Wel weten de bronnen binnen het Facebook-project te melden dat CEO Mark Zuckerberg uiterst geïnteresseerd is in het project en dat hij Andrew Bosworth (baas van hardware binnen Facebook) heeft gevraagd om het project prioriteit te geven.

Facebook is niet de enige partij

Het klinkt allemaal veelbelovend, maar zoals we al zeiden geeft dit nog geen garantie. We zijn eerder blij gemaakt met een dode mus die de naam Google Glass droeg. Het was een zelfde soort project dat ervoor moest zorgen dat de smartphones zo goed als overbodig zouden zijn. Voor de ontwikkeling van dit project schakelde Google in 2014 ook de hulp in van het moederbedrijf van Ray-Ban. Helaas hebben we het product nooit op de markt zien verschijnen.

De enige houvast die we op dit moment wel hebben, is het feit dat Facebook op dit moment niet de enige partij is die zich aan zo’n soort project waagt. Microsoft is bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van de HoloLens 2 headset, Snap (moederbedrijf Snapchat) verkoopt de Spectacles brillen en Magic Leap (startup uit Florida) heeft de Magic Leap One AR-brillen. Maar tot op heden was geen een van deze producten een groot succes te noemen.

Daarbij kan ook Apple zich in het rijtje voegen. Er is al eventjes bekend dat de producent uit Cupertino ook bezig is met de ontwikkeling van een eigen AR-bril. Deze bril heeft verschillende codenamen als Luck, Franc, HoloKit, Starboard en Garta. Die laatste naam dook kort geleden nog op in de test-versie van iOS 13, het nieuwe besturingssysteem voor de iPhones. Wat we exact van de bril kunnen verwachten weten we niet, maar ook de producent van onder andere de iPhone lijkt zich te richten op een soortgelijke bril.

Reageer op artikel:
‘Facebook en Ray-Ban werken aan een toekomst zonder smartphone’
Sluiten