Waarom Facebook moet stoppen om zoals TikTok te zijn

Tech Dennis Mons 8 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

Hoewel Facebook nog altijd het grootste social media-platform ter wereld is, is de nieuwe aanwas op het platform tanende. En een kat in het nauw maakt rare sprongen, zoals alles gewoonweg te ‘jatten’ en op TikTok te willen lijken.

Facebook: de plek waar gebruikers steeds ouder worden en de jongere generatie amper interesse in heeft omdat het (zoals Hyves) een broeinest is geworden voor oudjes. Daarom probeert moederbedrijf Meta allerlei nieuwe technologieën die, simpelweg, gekopieerd zijn van Instagram en nu dus ook TikTok.

Facebook versus TikTok

TikTok is groot. En niet zomaar groot: het was vorig jaar de meest bezochte dienst ter wereld. En ja, zelfs meer dan Google. TikTok heeft een extreem goed algoritme dat ervoor zorgt dat je video’s voorgeschoteld krijgt die je wil zien, óf waarvan TikTok denkt dat je die wil zien. Check hieronder het item van Arjen Lubach over TikTok:

Facebook pakt te pas en te onpas er dus een skateboard bij, draait zijn pet om en wil zich mengen in het jongere publiek dat nu vooral zijn weg vindt op TikTok. Oud Facebook-medewerker Frances Haugen vindt dat extreem zorgelijk.

Lekker hangen met de jeugd

“De wereld waar Facebook naar streeft is er één waar je censuur moet toepassen om veilig te zijn”, aldus Haugen. “Dat is een enorm slecht idee.”

Tijdens de Vox Media Code Conference liet Haugen ook weten dat een beslissing om meer ‘TikTokkie’ te worden absurd is. Zo heeft Facebook (net als TikTok) al enige tijd restricties voor mensen die bij de LGBTQ-gemeenschap horen, wellicht overgewicht hebben, of gehandicapt zijn. Volgens Meta is dat om pesten tegen te gaan.

Video’s en meer video’s en meer video’s en meer video’s

Meta heeft niet alleen Facebook in handen, maar ook Instagram (en WhatsApp). En ook op Insta vliegen de ongewilde video’s van mensen die je niet kent je om de oren. Beroemdheden als Kylie en Kim Kardashian (en vele andere Instagram-gebruikers) hebben zich dan ook negatief uitgelaten over deze veranderingen. De meeste mensen willen alleen video’s en foto’s van vrienden en familie zien.

Een andere zorg, zoals ook Lubach aankaartte, is het algoritme van TikTok. Het is leuk en aardig om meer bloemen- en kattenvideo’s voorgeschoteld te krijgen als je goed in je vel zit, maar wee je gebeente als je last hebt van depressie, of misschien zelfs gewoon een slechte dag of week. Dan blijft het platform je video’s strooien die verre van opwekkend zijn.

TikTok, VS, ByteDance
Hè ja, weer een TikTok-kloon erbij (Afbeelding: EPA/Hayoung Jeon)

Facebook weet héél goed wat het veroorzaakt

De idioterie van dit alles is dat Meta dondersgoed weet dat het ‘zomaar’ voorschotelen van willekeurige content een negatief effect heeft op mensen. Haugen stelt dat wanneer mensen content zien van alleen vrienden, familie en pagina’s die ze bewust volgen, ze minder blootgesteld worden aan geweld en haatgebrabbel. Maar dat ‘surfgedrag’ levert minder geld op.

Met andere woorden: men zit in een bubbel, maar wel een bubbel die zelfgekozen is. Wanneer nogal willekeurige content wordt gegeven bij het openen van de dienst, kan die bubbel gebroken worden en zitten gebruikers wellicht in een neerwaartse spiraal.

Facebook bubbel
Laat onze bubbel met rust! (Afbeelding: Unsplash/Margot Richard)

Hoe moet het verder?

Haugen is in ieder geval nog niet klaar met Facebook. Ze heeft een flinke hoeveelheid informatie verzameld sinds haar vertrek in 2021, waaruit blijkt dat Meta geld verrassend genoeg belangrijker vindt dan de veiligheid van zijn gebruikers. Het heeft geleid tot meer onderzoeken naar de impact die de dienst heeft op de mentale gezondheid.

Meta heeft ondertussen halfbakken gereageerd op de kritiek. Zo is het in juli gestopt met de irritante full-screen automatische video’s op Instagram, en serveert het minder ‘aanraders’. Een doekje voor het bloeden, want verwacht in de toekomst ‘revolutionaire updates op Facebook en Instagram!’.

Wat ons betreft is Facebook gewoon ‘af’ en zo kan je de dienst in een paar makkelijke stappen verwijderen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen