Facebook stopt met haar mislukte TikTok-kopie Lasso
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FLasso.png)
TikTok is een van de meest populaire apps. Geen wonder dat ook Facebook een graantje wil meepikken. Helaas is dat met Lasso mislukt.
TikTok is vooral een populaire app bij de jongere generaties. Met dit sociale medium kunnen gebruikers korte fragmenten opnemen en monteren om zo tot een filmpje te komen van 15 seconden. Vaak zijn dit grappige of op muziekgeïnspireerde video’s.
Facebook wint het niet van TikTok
De concurrenten van TikTok zien met lede ogen aan hoe de app een plaatsje verovert in het socialmedia-landschap. Het is dan ook niet raar dat de verschillende bedrijven allemaal met een eigen versie van de app komen. Zo test YouTube nu een functie om 15-seconden-durende filmpjes te delen via hun app. Facebook heeft natuurlijk met Instagram al een goed alternatief, waar gebruikers via hun Stories korte video’s kunnen delen. Toch is dat niet genoeg voor de blauwe F, want het had nog een ijzer in het vuur. Helaas is die nu helemaal gesmolten.
Facebook stopt namelijk met de app Lasso. De tech-gigant startte met de app in 2018 in verschillende landen. Naast de Verenigde Staten was het ook te downloaden in verschillende Zuid-Amerikaanse naties. Helaas voor het bedrijf was Lasso nooit echt populair, waardoor het bedrijf nu heeft besloten om de stekker eruit te trekken. Het bedrijf heeft gebruikers nu een notificatie gestuurd om de video’s die ze willen behouden van het platform te downloaden. Uiteindelijk op 10 juli zal het doek definitief vallen en werkt de app niet meer.
Facebook’s TikTok clone lasso is shutting down ahead of the Instagram Reels launch, so basically Fb lost 2 years by half-assing. Brb, gotta go save my zero Lassos pic.twitter.com/VgKImjgWM4
— Josh Constine -SignalFire (@JoshConstine) July 2, 2020
Nog meer tegenslag
Het nieuws komt op een opvallend moment. Eerder deze week liet Facebook al weten te stoppen met de app Hobbi. Dit social-medium had veel weg van Pinterest. Hoewel Hobbi pas sinds februari van dit jaar bestaat, kiest Facebook er nu toch voor om het probeersel offline te halen. De app is ontwikkeld door het speciale Product Experimentation Team, dat verschillende nieuwe diensten en producten voor het bedrijf probeert te ontwikkelen. Hetzelfde team geeft overigens niet op, omdat ze ook alweer een nieuwe Pinterest-cloon hebben gelanceerd.