Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Digital 11 nov 2019

Facebook gaat strenger optreden tegen nep-advertenties met BN’ers

Facebook gaat nep-adverteerders met BN’ers harder en strenger aanpakken, dat maakt Country Manager Benelux Arno Lubrun bekend. Tot voorheen bleven de misleidende advertenties opduiken op het platform en leek er weinig aan gedaan te worden. Daar komt nu verandering in.

De bekende gezichten worden voor veel valse reclame gebruikt, maar de neppe bitcoin-advertenties spannen de kroon. In 2019 doken deze geregeld op, tot ergernis van de BN’ers zelf. Zo zijn o.a. Waylon, Alexander Klöpping en John de Mol gebruik in dergelijke reclame.

Facebook introduceert formulier voor misleidende advertenties

Facebook wil dit soort nep-advertenties harder aan gaan pakken, zo meldt Country Manager Benelux in een post op Marketing Facts. Volgens Arno Lubrun komt er een formulier waar gebruikers melding kunnen maken van misleidende reclame op Facebook. Op dit moment wordt dit al getest in landen als Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk, maar kunnen we dit ongeveer vanaf volgende maand ook in Nederland verwachten. Of de optie naar België en Luxemburg komen is op dit moment nog niet bekend,.

Maar daar blijft het volgens Lubrun niet bij als het aan Facebook ligt. Opsporing van nep-advertenties moet niet alleen de taak zijn van de gebruiker, maar ook van het bedrijf zelf. Daarom zet Facebook in op betere automatische herkenning van dergelijke reclame. Uiteraard gebeurt dit door algoritmes beter te ontwikkelen, waardoor deze meer zelf-lerend kan worden en op deze manier dus steeds beter nep-advertenties op kan zoeken.

Alexander Klöpping nep-advertentie Facebook
Nep-advertentie op Facebook (Afbeelding: Facebook)

Achter de feiten aanlopen

Ondanks het feit dat Facebook plannen heeft om dit soort nep-advertenties strenger aan te pakken, blijft het bedrijf als het ware achter de feiten aanlopen. Criminelen verzinnen elke keer weer iets nieuws, waar bedrijven als Facebook vervolgens weer op moeten anticiperen. En dat heeft het bedrijf zelf uiteraard ook door. Daarom wordt er aan gewerkt, maar zijn er geen beloftes over het volledig uitbannen van de advertenties.

Reageer op artikel:
Facebook gaat strenger optreden tegen nep-advertenties met BN’ers
Sluiten