Facebook test verbergen van likes om einde te maken aan populariteitswedstrijd

Of we het nou willen of niet: wanner we iets posten op social media denken we na over de likes. Als iemand anders’ post veel likes heeft dan doet dat wat met ons. Als jouw post niet genoeg likes krijgt dan maakt je dat onzeker. En wanneer je alleen maar likes najaagt, dan verlies je de echte likable moment uit het oog. Vooral jongere generaties linken populariteit steeds meer aan het aantal likes dat iemand krijgt. Om al het bovenstaande tegen te gaan start Facebook officieel met het verbergen van likes op posts.

Like: de like-teller gaat uit

Op dit moment kun je zien hoeveel likes een post heeft gekregen. Dat getal geeft simpelweg de populariteit van de post weer. Het verlenen van eigenwaarde op basis van het aantal likes dat je op een post hebt gekregen is niet gezond. Dat laten sommige afleveringen van Black Mirror maar al te goed zien. Facebook begon ooit met likes en neemt nu het heft in eigen handen om er weer vanaf te komen. Daarom start het morgen officieel met het verbergen van likes op posts.

Facebook like
(Bron: Unsplash. Photo by NeONBRAND)

Facebook test zelfde functie ook op Instagram

Het sociale netwerk zet de like-teller als eerst stop in Australië. Dit betekent niet dat je een post niet meer kunt liken. Liken kan nog steeds, maar alleen de plaatser van de post kan het aantal duimpjes omhoog nog zien. Het is wel mogelijk om te zien wie een post allemaal heeft geliked. Om te weten hoeveel duimpjes omhoog er zijn gegeven zal je echter alle namen moeten turven. Dat gaan we natuurlijk niet doen.

De test loopt paralel aan de test die op Instagram wordt uitgevoerd, het sociale medium dat in handen is van Facebook. Het doel van Facebook is om het comfortabeler te maken voor mensen om posts te plaatsen op beide platforms.

Benieuwd naar welke feature het sociale netwerk nog meer gaat verwijderen? Lees dan hier verder.

Reageer op artikel:
Facebook test verbergen van likes om einde te maken aan populariteitswedstrijd
Sluiten