Lisanne Beijen
Lisanne Beijen Televisie 3 aug 2017

Facebook and Chill: wordt Facebook-tv het nieuwe Netflix?

De grootste televisie omroepen in Nederland, NPO, RTL en SBS krijgen er een concurrent bij: Facebook. Eind deze zomer willen ze al een eigen programmering lanceren. Waarom wil Facebook dit eigenlijk en wat kunnen we er van verwachten?

Facebook wil ook meedoen

Het is al een tijd bekend dat Facebook aan het praten is met verschillende productiehuizen in Hollywood voor het maken van tv-shows van hoge kwaliteit. Facebook heeft altijd hoog van de daken geroepen geen mediabedrijf te zijn. Nu het tv-waardige programma’s wil gaan ontwikkelen lijken ze hun woord niet meer helemaal na te komen.

Grote bedragen passend bij een grote speler (to be)

Facebook heeft ambitieuze budgetten beschikbaar gesteld voor het produceren van de tv-series, want Facebook zou Facebook niet zijn als ze het niet groot aan zouden pakken.

Facebook CEO Mark Zuckerberg

Op Facebook-tv zullen zowel afleveringen van dertig minuten als tien minuten te zien zijn. Hiermee proberen ze een brede doelgroep aan te spreken. Per aflevering van dertig minuten is er drie miljoen dollar gebudgetteerd. Dat kun je vergelijken met een aflevering van Breaking Bad.

De programma’s die ze gaan maken variëren van dramaseries tot spelprogramma’s waarmee ze hun pijlen richten op kijkers tussen de 14 en 35 jaar oud. Dit is precies de doelgroep die steeds minder naar lineaire tv kijkt. Facebook ziet zijn kansen om deze doelgroep, die ook al bekend is met Facebook, als publiek voor Facebook-tv aan te trekken.

Facebook-tv

Slimme jongens daar bij Facebook

Met de programma’s die Facebook wil maken plaatsen ze zich in het midden van het tv-spectrum. De programma’s zullen niet gaan over tieners, politiek en nieuws, en zullen ook geen grof taalgebruik of naaktheid bevatten. Eerst zal Facebook de shows die ze uitzenden financieren, maar het is de bedoeling dat deze na verloop van tijd zelf geld gaan opleveren door de reclame.

Waarom Facebook wil mee doen in de tv-wereld is geen moeilijke vraag: reclamegeld. De reclame op Facebook-tv is ook waar het social-media platform op dit moment nog vaag over doet. Reclame op tv levert veel meer op dan reclame online. Met Facebook-tv hebben ze nog meer controle over de content die gebruikers te zien krijgen dan in de gebruikelijke nieuwsfeed. Hier kunnen ze van profiteren bij het targeten voor reclames.

Facebook-tv

Anders dan alle andere omroepen en andere video streaming services als Netflix is Facebook van plan volledig transparant te zijn over alle gegevens van zijn maandelijke gebruikers. Het delen van dit soort data is heel ongebruikelijk in de traditionele televisiebranche.

Facebook and Chill?

Het is de bedoeling dat je Facebook-tv straks onder andere kunt bekijken via een set-topbox. Dat is een klein kastje, net als Apple TV en Chromecast ook hebben, via welke je de programma’s kunt ontvangen. Facebook-tv wordt dus een toevoeging aan de al veel gebruikte services als Netflix en Amazon.

Of we Facebook-tv ook daadwerkelijk veel gaan gebruiken moeten we nog maar zien. Dat is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de programma’s die er op te zien zijn. Als Facebook voor het maken van de programma’s de juiste mannetjes inhuurt, dan kan zo gebeuren dat we over een halfjaar trouwe kijkers zijn van een top-serie op Facebook-tv. Goede series en programma’s trekken vanzelf publiek.

Blijf jij in de maand augustus nog even trouw aan Netflix? Check dan hier welke nieuwe series en films je in augustus niet mag missen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Facebook and Chill: wordt Facebook-tv het nieuwe Netflix?
Sluiten