Facebook verandert in een persoonlijke krant? Meer focus op kwaliteit en nieuws

Facebook heeft genoeg van al die memes die het nieuwsoverzicht vervuilen. In plaats daarvan wil het zich meer richten op nieuwsartikelen of berichten die van ‘hoge kwaliteit’ zijn. Het doel van het nieuwsoverzicht is om op de juiste content op het juiste moment aan de juiste mensen te tonen. Het maakt dan niet uit of het om een bericht van een vriend of om een bericht van een nieuwsmedium gaat. Uit onderzoek van Facebook blijkt dat mensen het liefst artikelen over recente gebeurtenissen in hun nieuwsoverzicht zien dan humoristische memes. Facebook gaat daarom meer nieuwsartikelen bovenaan het nieuwsoverzicht tonen. Dit zal vooral bij mobiele gebruikers van invloed zijn. Hoe artikelen door het nieuwe algoritme van Facebook worden beoordeeld is nog onduidelijk.

Naast dat Facebook meer nieuwsartikelen gaat tonen willen ze ook gerelateerde content tonen. Als je namelijk geïnteresseerd bent in het huidige bericht, dan ben je wellicht ook geïnteresseerd in gerelateerde artikelen van hetzelfde medium of andere media. Vrienden spelen ook een grote rol in dit proces. Reageren meer vrienden op een bericht dan wordt dit bericht ook vaker bij jou getoond. Het lijkt er dan ook op dat Facebook steeds meer een krant wordt die speciaal voor jou is samengesteld.

Reageer op artikel:
Facebook verandert in een persoonlijke krant? Meer focus op kwaliteit en nieuws
Sluiten