Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 21 nov 2018

Nieuwe functie Facebook brengt je verslaving in beeld

Door de huidige maatschappelijke context worden techbedrijven als Facebook steeds vaker gedwongen om hun verantwoordelijkheid te nemen. En terecht. De impact van hun producten is enorm, en lang niet altijd in de positieve zin van het woord.

Facebook introduceert dashboard

Instagram zette vorige week al een belangrijke stap met een nieuw dashboard. Daarin kunnen gebruikers raadplegen hoeveel tijd ze in de app en op de site besteden. Dat alles om je er bewuster van te maken hoe verslaafd je bent. Hopelijk met het gevolg dat je vaker de app sluit en bijvoorbeeld naar buiten gaat.

Nu is het de beurt aan Facebook, zo bleek vandaag. Het bedrijf kondigde in augustus al de nieuwe dashboards voor zowel Instagram als Facebook aan. Nu kun je ook op Facebook zelf zien hoeveel tijd je besteed aan het hersenloos scrollen door je feed, of het chatten met vrienden.

Facebook dashboard verslaving

Zo kun je zelf bewuster beslissingen nemen rondom je gedrag. Helaas zijn de mogelijkheden relatief beperkt, al helemaal als je naar de equivalenten van de concurrentie kijkt. Apple’s Screen Time en Google’s Digital Wellbeing laten gebruikers bijvoorbeeld apps voor bepaalde tijd blokkeren. Zo van: je kunt maximaal 1 uur per dag in de Facebook-app besteden, of binnen bepaalde uren.

Facebook gaat dus niet zo ver, maar laat je wel een tijdslimiet instellen. Wanneer die limiet bereikt wordt, ontvangt de gebruiker een pop-up notificatie met een waarschuwing. Of je dan vrolijk door gaat of de app daadwerkelijk sluit, blijft aan jou. Ook is het nu makkelijker om pushnotificaties voor bepaalde tijd te muten.

Je kunt het dashboard zelf raadplegen in de ‘Meer’-tab in je Facebook-app. Onder ‘Instellingen & Privacy’ vind je vervolgens de nieuwe optie. Althans, in de loop van deze week. De functie wordt namelijk gefaseerd uitgerold.

Reageer op artikel:
Nieuwe functie Facebook brengt je verslaving in beeld
Sluiten