Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore: fantastisch of beestachtig?

Films & Series reviews Jeroen Kraak 6 apr 2022

Waar Harry Potter het hart van menig filmliefhebber heeft veroverd, wil dat bij Fantastic Beasts nog niet echt lukken. Brengt The Secrets of Dumbledore er verandering in?

Wie J.K. Rowling zegt, denkt meteen aan Harry Potter. Logisch, want de schrijfster boekte met de boeken en de film ontzettende successen. Ondanks dat die titels van jaren geleden dateren, zijn er nog steeds veel Potterheads. Met Fantastic Beasts hoopt Warner Bros. ze al jaren naar de bioscopen te trekken, maar ze echt overtuigen lukt niet. De films scoren niet zoals de originele titels.

Fantastic Beasts is terug

De eerste Fantastic Beasts (and Where to Find Them) dateert alweer uit 2016. In 2018 kwam het vervolg met The Crimes of Grindelwald en nu is het de beurt aan The Secrets of Dumbledore. De filmreeks draait om magizoologist en schrijver Newt Scamander die het moet opnemen tegen Grindelwald. Die laatste wil een wereld opzetten waarbij de tovenaars over de muggles (mensen zonder magie) heersen.

Hogwarts Legacy: alles dat je moet weten van de Harry Potter-game

In het derde deel gaat de strijd tussen de twee verder. Aan het einde van de tweede Fantastic Beasts zien we hoe Grindelwald er vandoor gaat met zijn volgers. Het derde deel gaat op dat moment verder. Albus Dumbledore stelt team samen onder leiding van Newt Scamander die zijn rivaal moet stoppen.

Mats Mikkelsen in plaats van Johnny Depp

Tijdens de opnames van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore ontstond er grote onrust. Dat kwam natuurlijk door de situatie rondom Johnny Depp. De acteur was in een flink juridisch gevecht met zijn ex Amber Heard door wie hij wordt beschuldigd van huiselijk geweld. Uiteindelijk besloot filmmaatschappij Warner Bros. om Depp te vervangen door Mads Mikkelsen waardoor een deel van de opnames opnieuw moest.

In Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore zien we dus een nieuwe Grindelwald. Dat is wel even wennen want Mikkelsen vult het personage heel anders in dan dat Depp het deed. Het komt veel geloofwaardiger en zelfs beter over dan Depp, waardoor je jezelf afvraagt wat er mis is gegaan bij de casting van de vorige delen. Zeker omdat Eddie Redmayne nog steeds niet echt in de rol van Newt past, terwijl hij in andere films (The Theory of Everything) het echt fantastisch doet.

Fantastic Beasts Mads Mikkelsen
Mads Mikkelsen in Fantastic Beasts (Afbeelding: Warner Bros.)

Anders

Wat wel meteen opvalt is dat Grindelwald er opeens compleet anders uitziet. Hij heeft geen wit haar en gekleurd oog en lijkt nu meer ontsnapte James Bond-schurk. In de film is ook nergens een uitleg te zien waarom het personage compleet anders eruitziet en dat is vrij slordig. Zeker omdat de film een direct vervolg is op de vorige Fantastic Beasts. De film is dan ook vrij onduidelijk als je de eerste twee delen niet gezien hebt.

Ondanks dat komt deze Fantastic Beasts beter uit de verf dan de vorige delen. De sfeer is wat duisterder en dat doet het verhaal goed, maar het is zeker nog niet perfect. Sommige keuzes in de film blijven onduidelijk.

Het mooiste aan de producties is dat het de vertrouwde Harry Pottersfeer ademt waar de echte fan op wacht. We gaan eindelijk terug naar Hogwarts wat veel fans een magisch gevoel zal geven en mooie herinneringen. Je herkent dan ook wat easter eggs.

Fantastic Beasts
Dumbledore en Newt. (Afbeelding: Warner Bros)

Grappig?

Helaas slaat de nieuwe Fantastic Beasts wel de plank mis qua humor. Sommige momenten moeten grappig zijn, maar weten niet te overtuigen. Het is een beetje alsof je naar een slechte comedian zit te kijken die wacht op een lach, maar een ijzige stilte hoort.

Ondanks dat niet alles aan Fantastich Beasts: The Secrets of Dumbledore klopt, is het een vermakelijke film voor de echte fan die je weer terug doet verlangen naar de magische wereld. Het is het beste deel uit de serie tot nu toe, alleen is het jammer dat het nog beter had kunnen zijn met een wat betere focus.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Warner Bros

6.5 Score

Pluspunten

• Magische sfeer
  • Mads Mikkelsen
  • Vermakelijk

Minpunten

• Geen introductie van Mikkelsen
  • Alleen toegankelijk voor mensen die het tweede deel gezien hebben
  • Mislukte pogingen om grappig te zijn

Fantastic Beasts and the Secrets of Dumbledore is een vermakelijke film en de beste in de serie tot nu toe. Dat komt eigenlijk vooral door Mads Mikkelsen als Grindelwald. Tegelijkertijd toont zijn komst ook de zwakte aan van de serie. Het laat zien dat de vorige delen compleet verkeerd zijn aangepakt door onder andere een slechte casting. Bovendien heeft dit deel ook te maken met de erfenis van deel 2 wat een compleet onsamenhangend verhaal was, wat er voor zorgt dat The Secrets of Dumbledore niet compleet kan stralen.