Jelle van Es | LinkedIn Gaming 20 feb 2018

Fe Review: maakt visuele puzzeltopper indruk?

Een paar jaar geleden maakten we kennis met een nieuwe genre. Games waarbij je niet heel veel actie hebt, maar waarbij je een verhaal beleeft. De ene keer gebeurt dat doordat je verhalen lees of flashbacks ziet, de andere keer is het een avontuur zonder enige duiding en moet je zelf invullen wat je hebt meegemaakt. Denk aan games als Journey, Everybody’s Gone to the Rapture en Gone Home. De nieuwste game die je min of meer aan dit rijtje kunt toevoegen is Fe.

Fe is een titel die je meeneemt naar een mysterieus bos, waar jij een schattige beestje speelt. Wat je er precies doet, dat is niet duidelijk. Maar zodra je een hert weg ziet rennen, ga je er gevoelsmatige achteraan. En dan ontdek je dat er van alles gaande is in het bos. Wat volgt is een avontuur waarbij je nieuwe vaardigheden leert en mooie dingen meemaakt. Dit zijn de punten die ons daarbij opvielen.

Fe is visueel zeer mooi

Als je houdt van games die er goed uitzien, dan is Fe een uitstekende keuze. Het is een game die er een toffe en indrukwekkende visuele stijl op na houdt. De wereld van Fe heeft met zijn paarse tinten aan het begin iets sprookjesachtig en het nodigt uit om te verkennen. Het is daarbij ook nog goed om te zien dat de wereld qua variatie genoeg te bieden heeft, waardoor je door wilt blijven gaan met ontdekken.

Fe

Genoeg puzzels om op te lossen

Tijdens dat avontuur zijn er heel wat puzzels en uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt. Zo leer je aan het begin dat je al zingend met planten en dieren kunt communiceren om zodoende bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Denk daarbij aan het activeren van platformen waar je op kunt springen om de andere zijde van een ravijn te bereiken of het openen van een bloem, waarna je met een bol die achterblijft een bepaald obstakel weg kunt schieten. Hoe verder je komt, hoe diverser en uitgebreider de problemen zijn die je op je pad tegenkomt en hoe groter de voldoening is als het je lukt daar voorbij te komen.

Fe

Heerlijke soundtrack

Naast graphics is het mooi om te zien dat de game op het gebied van de soundtrack ook indruk achter laat. Niet omdat het zozeer bombastisch is, maar meer omdat het continu fijn op de achtergrond afspeelt. Dat levert een zeer fijn sfeertje op.

Fe

Hier en daar wat houterig

Hoe mooi de game is, hoe matig hij bestuurt. Aan het begin heb je al problemen om al springend de overkant van een ravijn te halen, maar zodra je nieuwe vaardigheden leert, wordt het eigenlijk alleen maar erger. Zo leer je al snel dat je in bomen omhoog kunt klimmen en van daarit weer naar andere plekken te springen. Het probleem is dat je zo nu en dan per ongeluk uit de boom springt op het moment dat je dat eigenlijk helemaal niet wilt en dat frustreert. Het is niet iets waar je aan kan wennen, waardoor je er rekening mee moet houden dat je soms de fout in gaat.

Fe

Je bent er snel doorheen

Fe is een game die je net als Journey binnen een avond uit kan spelen. Maar waar Journey voelde als een geweldige ervaring, daar gaat Fe eigenlijk als een nachtkaars uit en is er eigenlijk geen reden om de game daarna voor een tweede keer te beleven. En dat is toch wel erg jammer.

Fe

Fe is nu digitaal te downloaden op de Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One en pc. Als je trouwen interesse in de game hebt dankzij je toffe ervaringen met Journey, dan is het goed om te weten dat je van die laatste game toffe artwork kunt aanschaffen.