FIFA 18 review: dezelfde game is in een nieuw jasje gestoken

Elk gamejaar kent een aantal belangrijke momenten. Vaak heb je in februari of maart een grote game. Vervolgens krijg je in juni op de E3 te horen wat er in het najaar allemaal uitkomt en weet je bijna zeker dat je aan de slag kunt gaan met een nieuwe Call of Duty en FIFA. En zodoende zijn we aangekomen op de dag dat de FIFA 18 review bij ons verschijnt. Het is een game waar we net als vorig jaar veel plezier aan hebben beleefd, maar wel een duidelijk kritiekpunt aan willen meegeven.

FIFA 18 Review

Als je namelijk de gameplay van FIFA 17 niet zo fijn vond, dan ga je ook niet heel veel lol hebben aan FIFA 18. Het is qua gameplay namelijk min of meer hetzelfde. Gevoelsmatig zou ik willen zeggen dat de speelsnelheid een tikkie lager is, waardoor er meer ruimte is om goed aanvallen op te zetten, maar net als vorig jaar ben je het meest effectief in de verdediging door achteruit te lopen en vanuit een hechte verdediging een aanval op te vangen.

Wie instapt loopt het risico om een steekbal achter zijn linies te ontvangen en vervolgens een goal om de oren te krijgen. Ook merkten we dat je als dribbelaar iets effectiever bent en het nog wat lastiger is om de bal van de tegenstander af te pakken. Het komt de goalproductie ten goede, maar je hebt minder de controle. Wat dat betreft gaat mijn persoonlijke voorkeur wel uit naar PES 2018, waarin zowel aanvallen als verdedigen fantastisch is om te doen.

fifa 18

Dat gezegd hebbende, denk ik dat FIFA 18 ook dit jaar de beste keuze is. Hoewel de game qua gameplay dus geen grote veranderingen doorvoert, zit het zo goed gevuld met toffe dingen die je kunt doen. Dit is een voetbalgame die voor iedereen wel iets heeft. En die hoeveelheid zorgt er voor dat je heel lang bezig bent.

The Journey Season 2

Daar beginnen we met The Journey. Vorig jaar introduceerde uitgever Electronic Arts deze modus en in FIFA 18 is hij terug. Andermaal kruipen we in de huid van Alex Hunter. Waar hij zich vorig jaar nog volledig moest bewijzen, is hij dit jaar min of meer een gevestigde naam. Je begint de modus bij de Premier League-club naar keuze en van daaruit begin je een paar wedstrijden te spelen.

De modus is verdeeld over verschillende chapters en per chapter krijg je een paar wedstrijden voorgeschoteld, heb je een aantal doelstelling en kun je door middel van trainingen jezelf verbeteren. Tussendoor wordt er nog een verhaal verteld waarin je een aantal interessante problemen krijgt voorgeschoteld en bij een aantal verschillende clubs kunt spelen. Ik vond het interessanter in vergelijking met vorig jaar en het verhaal biedt meer ruimte om echt geboeid te raken. Wat wel jammer is, is dat je nauwelijks invloed hebt op het verloop van het verhaal.

FIFA 18 Review: Ultimate Team

Een oude bekende keer terug. Ultimate Team is qua opzet nog altijd hetzelfde. Je speelt een berg aan wedstrijden en daarmee verdien je coins. Deze coins kun je vervolgens gebruiken om nieuwe spelers of pakjes te kopen en zo maak je je team weer beter. Het is een bekend concept en het werkt gewoon. De aankomende maanden kun je weer je topteam samenstellen, waarbij je nu aan de slag kunt met verschillende legendarische spelers op de verschillende platformen.

De modus is nu ook wat toegankelijker geworden. Als jij het niet gelijk aandurft om online de strijd met andere spelers aan te gaan, dan zijn er nu meer modi voor de singleplayer-ervaring. Een veilige manier om zo aan je team te werken voordat je de echte grote mensenwereld betreedt.

Carrièremodus zeer degelijk

Het is een beetje saai om te stellen, maar ook de derde pijler van de game, de carrièremodus, is gewoon goed. Hierin word jij de manager van je favoriete club en krijg je een aantal objectives mee die je in het lopende seizoen moet voltooien. Je bepaalt welke spelers je verkoopt en probeert andere spelers aan te trekken. Tussen de wedstrijden door kun je diverse trainingsessies houden, waardoor jouw spelers beter worden. Met name de jonge talenten krijgen door zo’n training een echte boost.

Nieuw is de manier waarop transferonderhandlingen plaats vinden. Daarin neem je plaats in een bestuurskamer en kun je echt een beetje gaan handje klappen en te kijken of je een speler binnen kunt halen. Ook het opvolgende contractvoorstel loopt op die manier. Het is gewoon net iets interactiever en boeiender.

Ziet er gewoon goed uit

Tot slot kunnen we in deze FIFA 18 Review niet ontkennen dat de game gewoon goed oogt. Met name de bekende spelers zien er fantastisch uit. Als je echter met een club als Ajax, PSV of Feyenoord los wilt gaan, dan moet je je er bij neerleggen dat zelfs de toppers nogal matig ogen. Dat merk je in dat geval vooral op in de herhalingen die je krijgt voorgeschoteld. Als je kijkt naar animaties, dan is er weinig op de game aan te merken.

FIFA 18 is zodoende een goede, maar ook wel veilige opvolger van FIFA 17. Vond je die game tof, dan biedt FIFA 18 genoeg content om weer los te gaan. Ben je echter op zoek naar net iets anders, dan is PES 2018 een uitstekend alternatief.