Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 jun 2020

Final Fantasy VII Remake Interview: ‘Speel de game zonder voorkennis’

Eerder dit jaar verscheen er een game waar ik eigenlijk al vijftien jaar naar heb uitgekeken: Final Fantasy VII Remake. Het is de klassieke Japanse RPG die we kennen van de PlayStation in een nieuw jasje. Bij de release bleek al snel dat de game meer was dan het hervertellen van het standaard verhaal. Er waren vele nieuwe elementen aan toegevoegd en diverse momenten die iconisch zijn, bleken net wat anders te zijn.

Een tijd geleden kreeg ik de kans om een interview af te nemen met Yoshinori Kitase en Naoki Hamaguchi. De eerste geldt als de producer van de game, terwijl de tweede de rol van de co-director heeft binnen het project. Kitase werkt al sinds 1990 bij Square Enix en werkte destijds onder andere mee aan de originele game. Hamaguchi kwam in 2003 bij het bedrijf te werken en heeft onder andere gewerkt aan Final Fantasy XII en XIII. Met hen blikte ik terug op de release van Final Fantasy VII Remake en de gevolgen.

WANT: Final Fantasy VII Remake is inmiddels een tijdje uit, nadat fans er jaren naar uitkeken. Wat is het gevoel bij jullie nu de game uit is?

Kitase: Werken van artiesten als boeken, films, toneelstukken en schilderijen voelen nooit verouderd aan wanneer de tijd verstrijkt. Als je kijkt naar het originele Final Fantasy VII vanuit zo’n artistieke blik, dan is dat ook niet verouderd. Maar technologie is in 23 jaar wel veranderd en daardoor oogt die game ouder. Natuurlijk, ik vind de retro-look van het origineel fijn, maar tegelijkertijd wilde ik een nieuwe generatie van jongere gamers kennis laten maken van dit werk met de technologische mogelijkheden die er vandaag de dag zijn. Met dat in het achterhoofd denk ik dat het legendarische verhaal van Cloud in Final Fantasy VII Remake goed over is gebracht. Het is nu een verhaal voor nu en de toekomst in plaats van iets uit het verleden.

Yoshinori Kitase
Yoshinori Kitase (Afbeelding: Square Enix)

WANT: In Final Fantasy VII Remake zijn er verschillende plekken die anders zijn dan in het origineel. Wat is het gebied waar jullie het meest trots op zijn?

Hamaguchi: Als je hebt over trots, dan is het voor mij de Wall Market. Daar hebben we veel moeite in gestoken. Maar als je het hebt over mijn favoriete locatie, dan is dat de Collapsed Sector Plate. Dit is een stuk dat je later in de game tegenkomt en moet je beklimmen om bij de Shinra Building te komen. Vanuit dit stukje zie je de schade die is aangericht aan Sector 7. Ik denk dat deze scene er voor zorgt dat de emoties van de verschillende personages beter naar voren komen.

Naoki Hamaguchi
Naoki Hamaguchi (Afbeelding: Square Enix)

WANT: Wat was de grootste uitdaging met het terugbrengen van de verschillende personages in Final Fantasy VII Remake? In het origineel was alles namelijk met tekst gedaan en nu kon je er meer emotie in gooien.

Hamaguchi: Toen Final Fantasy VII werd uitgebracht, waren er diverse beperkingen met de hardware en moesten emoties soms overdreven worden om een punt te maken. Met de Final Fantasy VII Remake konden we via voice-overs de personages meer realistischer maken, zoals het in een film is. Hierdoor konden we emoties ook laten zien zonder gesprekken.

Final Fantasy VII Remake
Emoties zijn er vanaf te lezen (Afbeelding: Square Enix)

Tegelijkertijd wilden we de emoties ook laten zien tijdens de game en dus niet alleen maar in cutscenes. Een goed voorbeeld daarvan is de chaos in Sector 8, nadat je aan het begin van de game de Mako Reactor 1 bombing mission voltooit. De gesprekken van de NPC’s die je voorbij loopt geven de ellende aan. Op die manier hebben we geprobeerd om een levende wereld neer te zetten.

WANT: Wat is de beste tip die je aan nieuwkomers kunt geven?

Hamaguchi: De reden waarom mensen na 23 jaar zoveel liefde hebben voor de game, is in mijn mening het verhaal. Daarin komen de personages en de wereld samen. Met Final Fantasy VII Remake is mijn beste tip voor de nieuwkomers is om er gewoon in te duiken zonder veel kennis te hebben. Op die manier is het voor hen mogelijk om dezelfde ervaring en inspiratie te hebben als de gamers die het 23 jaar geleden voor het eerst hebben beleefd.

Final Fantasy VII Remake
Je hoeft je niet in te lezen! (Afbeelding: Square Enix)

Final Fantasy VII Remake is nu beschikbaar en hier te scoren. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
Final Fantasy VII Remake Interview: ‘Speel de game zonder voorkennis’
Sluiten