Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 18 jun 2019

[INTERVIEW] Final Fantasy XIV-ontwikkelaar blikt terug op een jaar Fan Fest

Het duurt niet meer heel erg lang voordat we aan de slag kunnen gaan met Final Fantasy XIV Shadowbringers. Op 2 juli komt de nieuwste uitbreiding op de populaire MMORPG uit en kunnen we nieuwe avonturen beleven. Het afgelopen jaar hebben we de ontwikkeling van de game nauwlettend in de gaten gehouden en reisden we af naar Las Vegas, Parijs en Tokio om daar aanwezig te zijn bij de verschillende Final Fantasy Fan Fest-evenementen. Daar werden niet alleen aankondigingen gedaan over de nieuwe uitbreiding, maar was het ook een mogelijkheid voor liefhebbers om fans te ontmoeten en samen hun liefde voor game te vieren.

De hoofdontwikkelaar van Final Fantasy XIV is al heel wat jaren Naoki Yoshida. De Japanner heeft een grote passie voor het project en vindt het belangrijk dat er naar de fans wordt geluisterd wanneer het aankomt op de game. Dat heeft weer alles te maken met de stroeve start van de game in eerste instantie, een paar jaar geleden. Daar zie je vandaag de dag echter niks meer van terug. Wij kregen een tijdje geleden de kans om een interview te houden met de beste man en hem te vragen over de ervaringen rondom de verschillende Final Fantasy Fan Fest-evenementen.

Final Fantasy XIV Fan Fest
Ondergetekende met Yoshida in 2017.

Naoki Yoshida over Final Fantasy Fan Fest

Ten eerste waren we benieuwd naar het gevoel bij hem wanneer het aankomt op een nieuw Final Fantasy Fan Fest. Kost het hem veel energie of geeft het hem juist inspiratie. Yoshida liet weten dat het organiseren van een Fan Fest-evenement een flinke operatie is. Het kost hem veel tijd en energie, maar tegelijkertijd vindt hij het ook prachtig om er te zijn. Naar eigen zeggen zorgt zo’n cyclus met evenementen er voor dat hij weer twee jaar lang vooruit kan met het ontiwkkelen van de game. En tijdens zo’n Fan Fest zelf, heeft hij het gevoel dat hij een oneindige energielevel heeft. Tegelijkertijd maakt hij ook de grap dat er bij de voorbereiding veel stress is en dat er voor zorgt dat zijn levensverwachting naar beneden is bijgesteld.

Opvallend aan de Final Fantasy XIV-community is dat men heel vriendelijk voor elkaar is. Waar er in andere games er flink op los wordt gescholden, daar zie je in Final Fantasy XIV dat men elkaar wilt helpen. Volgens Yoshida ligt de basis voor de fijne community in het business model. Als speler betaal je maandelijks een bedrag om te spelen. Dat zou er voor zorgen dat men zelf een wereld wil creeeren waarin zij zichzelf thuis voelen. Daarnaast denkt hij dat het ook ligt aan de manier waarop de ontwikkelaars de game benaderen. Na de eerste, mislukte, lancering van Final Fantasy XIV heeft men met een duidelijke visie van ‘we (het ontwikkelteam en de gamers) maken samen de game’. De fanatieke gamers hebben het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd en ook dat zorgt er voor dat er een positief gevoel in de community zit.

Ikzelf heb het afgelopen jaar een drietal Final Fantasy Fan Fest-evenementen mogen bezoeken. Eén van de leuke dingen daarbij was in het publiek zitten en genieten van de feedback die de gamers in het publiek aan elkaar gaven. Wat mij betreft zou het waardevol zijn voor het ontwikkelteam om incognito in het publiek te zitten en zelf te horen wat er wordt rondgefluisterd. Yoshida beaamde dat dat een interessant idee is en iets dat hij zeker wil gaan proberen. Tegelijkertijd is hij wel bang dat hij geen tijd heeft om naar da soort audio-opnamens te luisteren. Ook stelt hij dat hij op het podium redelijk wat mee krijgt van wat er in het publiek wordt gezegd.

Eén van de interessante aankondigingen die tijdens de Final Fantasy Fan Fest in Parijs werd gedaan, was de samenwerking met de ontwikkelaars van Nier. Zij maken in Final Fantasy XI Shadowbringers een speciale raid-battle in de stijl van Nier. Het idee is ontstaan toen Yoshida ging drinken met de ontwikkelaars van dat team. Dat zorgde er voor dat ik me afvroeg met wie hij nog meer ging drinken en of hij andere plannen had. Yoshida reageerde hier op door te stellen dat hij liever niet opschepte met wie hij allemaal optrekt. Hij houdt wel van drinken en wanneer hij voor een social drinking call wordt uitgenodigd, dan probeert hij daar bij te zijn, maar net als zijn grote hobby snowboarden wordt vaak weggedrukt door het gevoel van verantwoordelijkheid dat hij heeft voor zijn werk.

Final Fantasy XIV Shadowbringers verschijnt op 2 juli en is dan beschikbaar op de pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[INTERVIEW] Final Fantasy XIV-ontwikkelaar blikt terug op een jaar Fan Fest
Sluiten