Jelle van Es | LinkedIn Gaming 21 okt 2017

Fire Emblem Warriors review: hak er op los

Ik werk op kantoor met zo’n tachtig man. Naast mooie artikelen die zij onder andere voor deze website produceren, zijn er ook veel talentvolle mensen die voor andere websites schrijven. Het is een prachtig stel aan kleurrijke personen. Maar binnen die groep zit één vreemde eend in de bijt. Er is iemand die het fantastisch vindt om aan de slag te gaan met zogenaamde Warriors-games. Titels waar je over het algemeen niks anders doet dan grote hoeveelheden aan vijanden binnen een map in elkaar te rammen. En het is niet zozeer dat hij het leuk vindt, het behoort echt tot zijn favoriete games die in een jaar uitkomen.

Fire Emblem Warriors

Wij houden de beste man anoniem, maar we weten wel dat hij een mooie tijd achter de rug heeft. Waar de Warriors-games in het verleden beperkt bleven tot Japanse niche-games als Dynasty en Samurai-Warriors, zijn we de afgelopen twee jaar getrakteerd op een aantal samenwerkingen met andere titels. Zo was er Dragon Quest Heroes, Zelda: Hyrule Warriors en was er ook een Attack on Titan-game met hetzelfde idee. De nieuwste game die deze mix is ondergaan is Fire Emblem Warriors. Een game die eigenlijk vanuit zijn titel duidelijk maakt wat de game is. Het is een Fire Emblem-game in de stijl van een Warriors-titel: hak er genadeloos op los totdat iedereen in mootjes achter blijft.

De game neemt je mee naar een koninkrijk waar een tweeling, een jongen en een meisje, kibbelt wie straks de nieuwe koning of koningin moet worden. Helaas voor hen kunnen ze niet heel lang zeuren, gelukkig maar, want binnen de kortste keren na het begin van de game, vallen demonen het koninkrijk binnen en moet je op de vlucht slaan. Daarbij verlies je je moeder uit het oog en moet je vanuit dat verlies de strijd tegen het kwaad aangaan. Met de komst van de demonen zijn er ook portalen naar andere werelden open gegaan en komen diverse personages die je kent uit de Fire Emblem-reeks jouw wereld binnen en begin je snel een bondgenootschap en kan de actie beginnen.

Nu is Fire Emblem geen slechte game, dat willen we voorop stellen. Maar in vergelijking met de andere games die we de laatste weken hebben besproken, zijn er wel duidelijke minpunten in de game aan te merken. Zo is het verhaal nogal matig en voelt het aan elkaar geplakt zonder een sterk plot. Het is meer een All-Star-titel die draait om personages die je kent van andere games. Daarnaast is er niet echt ruimte voor tactiek zoals je die van de Fire Emblem-games kent. De game probeert het wel met menu’s waarin je kunt bepalen hoe jouw medestrijders vanaf de start de strijd aangaan, maar in de praktijk levert dat eigenlijk nauwelijks wat op.

Gelukkig zijn er ook duidelijke punten waarop de game schittert. Punten waarmee de game interessant is voor Warriors-liefhebbers zoals de besproken persoon aan het begin van het verhaal, alsmede hen die een Switch in bezit hebben en op zoek zijn naar een nieuwe titel.

Veel te doen

Je kunt veel zeggen over Fire Emblem Warriors, maar aan content geen gebrek. Dit is een game waar heel veel te doen is. Het zit volgestopt met missies, waarbij je verschillende hoofd- en subdoelen hebt. Als je zo’n missie voltooid hebt, dan heb je daarna altijd de mogelijkheid om hem nog keer te spelen, waarbij je dan de vrijheid hebt om met andere personages te strijden, wat in veel gevallen een iets ander idee oplevert. Op die manier is dit een game waarmee je tientallen uren zoet kunt zijn.

Je personages upgraden

Tussen de missies door zul je ook tijd doorbrengen in menu’s, waar je jouw personages kunt verbeteren. Er zijn diverse skills die kunt leren door gebruik te maken van objecten die je tijdens je missies vindt. Ook zullen jouw personages in level stijgen en als je dan over een specifiek voorwerp beschikt, dan kun je hem upgraden naar een nieuw soort strijder, waarmee hij een stuk sterker wordt. Ook vind je onderweg wapens die zijn te verbeteren en je zo na elke missies het gevoel van voortgang krijgt.

Spanning van personages die sterven

Net als bij de ‘normale’ Fire Emblem-games, heb je in Fire Emblem Warriors de optie om wat extra spanning aan de game toe te voegen door middel van permadeath. Wanneer een medestrijder in de game dan sterft, dan ben je hem voorgoed kwijt. Dat levert een extra vorm van spanning en intensiteit op, waardoor er meer diepgang in de game komt. In plaats van dat je als een kip zonder kop richting de baas rent, zul je dan wat meer bij elkaar moeten blijven en samen de strijd tot een succes moeten maken.

fire emblem warriors

Fire Emblem Warriors is nu beschikbaar op de Switch. Wil je meer lezen over gaming op de Switch? Bezoek dan ons speciale dossier.